MKB Data Hackathon voor de Transport- en Logistieksector

24 September 2020

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
Datum:
Donderdag 24 September 2020
Tijd:
09.00-21.00 uur
Locatie:
Bovag
Kosterijland 15, 3981 AJ Bunnik

Meld je hier aan voor de MKB Data Hackathon

 

Uitdaging nummer één voor ondernemers in de Transport & Logistiek is het inzichtelijk maken van kosten en rendement. Hiervoor is data onmisbaar. Ondanks dat veel ondernemers weten wat data is en beseffen dat ze 'er iets mee moeten doen', blijft het voor velen nog de grote vraag hoe je slim gebruik kunt maken van data.
Daarom organiseert MKB-Nederland op donderdag 24 september in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN), het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de Hackathon Factory en de Rabobank een MKB Data Hackathon voor de Transport- & Logistieksector.

 

Wat is het doel van de hackathon?

Een hackathon is een innovatiewedstrijd waarin teams in beperkte tijd een oplossing bedenken én uitwerken tot concept of werkend prototype. Transportondernemers krijgen de kans om met een team van verschillende experts, zoals businessanalisten, financieel specialisten, IT-experts en UX-designers, aan de slag te gaan met de volgende challenge:

Ontwerp een digitale oplossing waarmee transportondernemers - tussen de 10 en 30 fte of vergunningen - hun data beter kunnen gebruiken om het rendement of de bedrijfscontinuïteit te verhogen.

In dit document lees je meer achtergrondinformatie over de challenge.

 

Inzicht in kosten en rendement

Met data creëer je inzichten die op verschillende manieren kunnen bijdragen aan het verbeteren van je rendement. Aan de hand van data kun je bijvoorbeeld betere commerciële beslissingen maken. Denk aan beslissingen over je tariefstelling, het al dan niet aannemen van bepaalde opdrachten/ritten of het bedienen van bepaalde klantsegmenten. Of je gebruikt data om (overhead)kosten te besparen, bijvoorbeeld door procesoptimalisaties, kostenbesparingen of door slimme investeringen te doen.

 

Wat ga je doen tijdens de hackathon?

In een beperkte tijd ga je gezamenlijk een digitale oplossing bedenken en een concept uitwerken. Uiteraard zorgen wij voor een heerlijk hapje en drankje, om de creativiteit bij jou en je teamgenoten te bevorderen. De verschillende oplossingen worden aan het eind van de dag door een vakjury beoordeeld. Het beste team ontvangt vanuit de Rabobank 2.000 euro ontwikkelbudget en krijgt daarbij een begeleidingstraject voor verdere ontwikkeling aangeboden. De jury beoordeelt op de volgende criteria: creativiteit en innovatie - relevantie en haalbaarheid - schaalbaarheid - presentatie.

 

Interesse?

Ben jij transportondernemer en wil je gratis advies van mensen met verstand van data & digitalisering?
Of lijkt het jou leuk om een oplossing te ontwikkelen voor één van de meest uitdagende challenges binnen de transportsector?
Meld je dan aan via: bureau@mkb.nl o.v.v. naam, organisatie, telefoonnummer.
Na aanmelding ontvang je van ons het volledige programma van de MKB Data Hackathon.

 

Disclaimer:

  1. Tijdens de MKB Data Hackathon nemen we de RIVM-richtlijnen in acht, en zorgen we ervoor dat je met jouw team op 1,5 meter afstand kunt werken. Blijf bij klachten als verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn of koorts thuis.
  2. Met datasets wordt vertrouwelijk omgegaan. Indien gewenst wordt data geanonimiseerd, of wordt vanuit de organisatie een voorbeelddataset aangeleverd.
    Na afloop van de hackathon worden de door externen gebruikte datasets vernietigd.
  3. De teams worden ingedeeld door de organisatie. We zorgen voor een goede mix van verschillende disciplines. Je kunt je vanuit jouw organisatie ook met meerdere mensen aanmelden.
  4. Tijdens de MKB Data Hackathon is een fotograaf aanwezig. De gemaakte foto’s kunnen worden gebruikt in het natraject voor verslaglegging over het evenement.
  5. Het budget dat beschikbaar wordt gesteld aan het winnende team kan uitsluitend worden ingezet voor de doorontwikkeling van het winnende concept.