5 NOV, 2021 • Column
Met groen in de file staan komen we ook nergens
Nu we in de staart van de coronacrisis het thuiswerken deels loslaten, neemt de drukte op de weg en in de trein weer toe. Het is zeker niet zo erg als een kleine twee jaar geleden, maar we moeten ons weldegelijk zorgen maken. De bevolking groeit, we gaan veel meer woningen bouwen en onze economie blijft daarnaast (gelukkig) meegroeien. Dus je hoeft geen helderziende te zijn om te voorzien dat daar extra verkeer uit voortkomt.
Wishful thinking
Als het om het prettig en bereikbaar wonen gaat, is het makkelijkst om aan te nemen dat iedereen in de nieuwe wijken wel met het ov zal gaan. Maar dat is helaas wishful thinking. Datzelfde geldt voor de impact van massaal thuiswerken op files. Dus om mensen in nieuwe woonwijken ook comfortabel naar werk of familie te laten reizen, kunnen we niet anders dan heel veel meer investeren in OV- hubs, nieuwe OV-verbindingen én verbreding van wegen.
Geen gevulde buurtsuper
Ook het goederenvervoer over de weg, het water en spoor blijft toenemen. Onze zee- en binnenhavens en de vrachthub Schiphol vormen, met dienstverleners het beste logistieke systeem ter wereld. Dat systeem is een pijler onder onze krachtige exportpositie, ons vestigingsklimaat, maar ook onder onze alledaagse beslommeringen. Zonder een goedwerkend logistiek systeem géén borrel in het theater, geen producten in de buurtsuper, geen stands op festivalterreinen.
Evidente keuzes
Dat systeem moeten we dus ook klaar maken voor duurzamer en intensiever gebruik in de toekomst. En het is daarom voor ons zo evident dat een nieuw kabinet moet kiezen vóór de aanleg van de Noordtak Betuwe Route, vóór verbreding van de A1 Apeldoorn- Barneveld en de A15 Gorinchem-Valkenburg. En vóór verbetering van bevaarbaarheid van de Waal.
Groen in de file
Kortom, zoals de goede lezer zal beamen, asfalt is dus zeker niet de oplossing voor alles wat mij betreft. Nee. Méér investeren in openbaar vervoer, de invoering van een systeem van betalen naar gebruik voor personenauto’s, slim helpen ‘spreiden en mijden’ én investeren in wegen. Het hoort er allemaal bij. Daarbij moeten we de verduurzaming van al dat vervoer ook blijven stimuleren. Kortom, investeren is het toverwoord. Want met groen in de file staan komen we ook nergens.
Marco Wiesehahn, beleidssecretaris mobiliteit