Beroepsorganisatie Weddingplanners Nederland (BWPN)

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
04-07-2022

Beroepsorganisatie Weddingplanners Nederland (BWPN) zet zich in voor professionalisering van weddingplanners en positionering en belangenbehartiging van hun beroep. Directeur Daniëlle van der Lee vertelt over de roerige tijd die BWPN de laatste twee jaar doormaakte.

 

Vertel eens over uw branche en branchevereniging.

‘De BWPN is in 2005 opgericht. De behoefte aan een beroepsorganisatie ontstond toen evenementplanners zich op de particuliere markt gingen begeven. Het aantal leden groeide sterk, er was zelfs sprake van wildgroei. Toen we kwaliteitseisen gingen stellen, vielen de hobbyisten af en bleven er ongeveer 35 ondernemers over. Op één na zijn het vrouwen en voornamelijk zzp’ers met de kennis en ervaring om een de perfecte huwelijksdag te organiseren voor hun klanten.’

 

Hoe lang bent u al directeur en wat is uw achtergrond?

‘Ik heb de BWPN in 2006 van de oprichtster overgenomen. Ik was toen zelf ook weddingplanner, maar nu leid ik een opleidingsinstituut voor het beroep. Daarvoor werkte ik onder meer bij verzekeraars, altijd in de direct sales.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘We zijn vooral druk met het herstel na de coronacrisis. Die heeft onze beroepsgroep echt pijn gedaan. Ik was in 2020 op een event voor weddingplanners toen we voor het eerst hoorden dat de horeca na 18.00 uur dicht moest. Iedereen zag de geplande bruiloften de mist ingaan, dat was echt paniek. Als beroepsorganisatie was ik er voor onze leden met emotionele support, zodat zij er voor hun klanten konden zijn. We bleven zoeken naar wat er wel kon, terwijl de situatie elke twee weken veranderde. Ik heb gemerkt dat leden die steun ook echt waardeerden.

Nu mogen we weer los, maar het is niet meer zoals vroeger. Vanwege de vele inhaalbruiloften is het moeilijk locaties te vinden. Ook leveranciers hebben het druk, het duurt soms wel drie weken voor je een reactie krijgt als iets wil afstemmen voor een offerte. Verder hebben we last van het personeelstekort in de horeca: te weinig mensen op een trouwlocatie of onervaren krachten.’

 

Hoe ziet u de toekomst van uw branche en vereniging?

‘Ik merk dat veel weddingplanners vasthouden aan hun oude werkwijze, maar het vak is echt veranderd door corona. Van klanten hoorden we dat ze weliswaar minder mensen mochten uitnodigen, maar dat de bruiloft echt was geweest zoals ze het zelf wilden. En niet zoals er van ze verwacht werd. We kunnen het concept van bruiloft dus anders gaan verkopen. Nog meer maatwerk, nog meer aansluiten bij persoonlijke voorkeuren.

Er zijn veel weddingplanners gestopt en de BWPN heeft ook echt een tik gehad: er zijn nog maar twaalf leden. Toch zie ik de toekomst zonnig in. Wij kunnen leden helpen bij het herstel en het opnieuw vormgeven van het specialisme. De BWPN  begint alweer te groeien.’

 

Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?

‘Ook daarbij heeft corona meegespeeld. Voor onszelf was het lastig om goed te anticiperen op alle ontwikkelingen. Via MKB-Nederland werden we wel goed op de hoogte gehouden van alle plannen en persconferenties: dit is wat de Tweede kamer heeft besloten, en hier zijn we het niet mee eens en daar gaan we actie op ondernemen. We konden die informatie dan direct aan onze leden doorgeven.’

 

Met welke branchevoorzitter zou u weleens een dagje willen ruilen?

‘Met Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland, een geweldige zakenman die ik heel vaak in de media heb gezien. Horeca heeft veel te maken met ons vak, dus met hem zou ik wel eens een goed gesprek willen hebben. Of met Jacco Vonhof. Door zijn standpunten en duidelijke taal, voelde ik me in de coronatijd echt gesteund.’