Eén arbeidsmarkt

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
03-03-2020

Onze werkloosheid behoort tot de laagste in Europa. Maar tegelijk staan er nog altijd zo'n 700 duizend mensen aan de kant. Mensen die om welke reden dan ook de weg naar werk zelf niet of moeilijk kunnen vinden. Hoe we hen aan de slag kunnen helpen, is misschien wel de grootste uitdaging op de arbeidsmarkt.

 

Maar ik ben ervan overtuigd dat het kan. Ondernemers willen wel. In tal van sectoren staan ze te springen om mensen en zijn ze echt bereid om in hen te investeren.

 

Met de beste bedoelingen

Maar dan moet een aantal zaken wel echt anders, bijvoorbeeld in de arbeidsbemiddeling en -begeleiding. Het gebeurt ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar daar ligt de focus veel te veel op wat mensen níet kunnen. Terwijl wij ondernemers juist willen weten wat mensen wél kunnen. Wij denken in kansen, niet in beperkingen.

 

"En laten we ook ophouden met dat hokjes denken, het onderverdelen van mensen in doelgroepen. Ik weet niet hoeveel we er op de arbeidsmarkt hebben, maar het zijn er teveel."

 

Die man praatte alleen maar over haar problemen

Ik heb in mijn eigen bedrijf meegemaakt dat een jonge vrouw met haar begeleider op gesprek kwam. Die man praatte alleen maar over haar problemen en beperkingen. Ik was het na een uur zo zat, dat ik hem vriendelijk heb verzocht me alleen met de kandidaat te laten. We waren er daarna zo uit en ze heeft jaren bij ons gewerkt.

 

Onderverdelen in doelgroepen

En laten we ook ophouden met dat hokjes denken, het onderverdelen van mensen in doelgroepen. Ik weet niet hoeveel we er op de arbeidsmarkt hebben, maar het zijn er teveel, met elk aparte regelingen en ondersteuning. Neem alleen al het rare onderscheid tussen de mensen in de Banenafspraak en de Participatiewet, terwijl ze vaak dezelfde problemen hebben. Er is maar één arbeidsmarkt met slechts twee doelgroepen: werkgevers met vacatures en mensen die werk zoeken.

 

Klaargestoomd en opgeleíd vóór werk

We moeten dus naar een integrale aanpak. Want uiteindelijk hebben al die doelgroepen hetzelfde nodig: hulp en ondersteuning bij het vinden van werk of klaargestoomd en opgeleid worden vóór werk. Zo werken we al in het project Perspectief op Werk, dat we met onder andere gemeenten en UWV in alle arbeidsmarktregio's zijn gestart. Daarin maken we het voor de werkzoekende én de werkgever makkelijker en toegankelijker. 

 

Werk moet lonen

Ook belangrijk: werk moet lonen. Altijd. Het kán niet zo zijn dat mensen niet (meer) gaan werken omdat ze er maar een paar tientjes per maand op vooruit gaan. De wig, want daar heb ik het dan over, is juist voor mensen aan de basis van de arbeidsmarkt een struikelblok. Na jaren van slechts praten, is het de hoogste tijd om daar iets aan te doen.

 

Jacco Vonhof

voorzitter MKB-Nederland

 

Deze column is op dinsdag 3 maart ook verschenen op de pagina De Ondernemer in het Algemeen Dagblad.