Branchevereniging aan het woord: ANVR, de brancheorganisatie voor ondernemers in de reisbranche.

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
18-05-2022

In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. Deze week directeur Frank Oostdam van de ANVR.

 

Vertel eens over uw branche en branchevereniging.

‘Onze vereniging behartigt sinds 1966 de belangen van reisondernemingen. Onder onze vierhonderd leden zitten een paar echt grote ondernemingen, maar het overgrote deel valt onder het mkb. Naast een brancheorganisatie is de ANVR ook een kwaliteitskeurmerk. En door de aard van onze branche werken wij veel met consumentenorganisaties.’

 

Hoe lang bent u al directeur en wat is uw achtergrond?

‘Ik ben al vijftien jaar directeur bij ANVR: een lange tijd en dat komt omdat het me goed bevalt. Vooral vanwege de mensen die in de reissector werken: die zijn vaak extravert, direct en hebben passie voor wat ze doen. Daar voel ik me bij thuis. Mijn carrière is altijd een combinatie van bestuurlijk en commercieel werk geweest. Ik heb onder meer in de kantoormiddelensector gewerkt en in het bestuur van de vereniging van autodealers voor Volkswagen en Audi.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Corona is voor ons nog niet voorbij. We hebben veel staatssteun ontvangen de afgelopen jaren maar zitten nu met een hoge schuldenpositie. Daarbij krijgen we veel steun van VNO-NCW. De coronajaren hebben gelukkig ook wat positiefs gebracht. Onze branche heeft een duidelijkere positie gekregen in de discussie over duurzaamheid en gezondheid. En mensen zijn reizen weer echt gaan waarderen. Ook duurzaamheid is een belangrijk thema. Daar moeten we echt stappen in zetten de komende jaren, en dat zal niet makkelijk zijn. Vliegen is een belangrijk onderdeel hiervan, maar niet het hele verhaal. De prachtige plekken die toeristen bezoeken moeten dat blijven, ook dat is duurzaamheid.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘Wij onderschrijven het ambitieniveau van de luchtvaartnota van het kabinet. Maar de belangrijkste groep wordt niet in de nota genoemd: de Nederlandse reiziger en vakantieganger. Wij zijn nu bezig met een onderzoek om het belang van de reisconsument meer onder de aandacht te brengen. Een ander punt is het personeelstekort. We hebben een derde van het personeel in onze branche moeten laten gaan vanwege corona. Sneller dan gedacht is het reizen nu weer volop gaan lopen. We merken wat dat betreft nog niks van de inflatie of hoge energieprijzen in de uitgaven van mensen.’

 

Hoe ziet u de toekomst van de branche?

‘Op de korte termijn is het nog steeds nodig om aan te sterken na een paar magere jaren. Ik hoop dat de stijging die we nu zien in het aantal boekingen en reizen nog even gaat doorzetten. Op de middellange termijn krijgen we nog veel meer te maken met de transitie. Vliegen moet duurzamer worden, en dat betekent ook een effect op de prijs. De vraag is in hoeverre mensen bereid zijn om hogere prijzen te betalen.’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘Met name de afgelopen twee jaar hebben we veel samengewerkt met VNO-NCW. Daar hebben we veel aan gehad. De grote toegevoegde waarde van het lidmaatschap zit hem voor ons met name in het lobbyvoeren. We zijn een kleine brancheorganisatie en een relatief kleine sector. Dus moet je voor een succesvolle lobby flink lawaai maken om ook in de publiciteit te komen. Dat is ons aardig gelukt.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Ik zou een brancheorganisatie in de cultuursector interessant vinden. Hoe behartig je de belangen in een non-profit sector? Dat lijkt me interessant. Een tweede keuze zou de BOVAG zijn, een branche die juist veel raakvlakken heeft met de ANVR.’