Branchevereniging aan het woord: FWS

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
30-11-2022

In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. Deze week directeur Taco Juriaanse van de FWS, de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen.

 

Vertel eens over uw branche en brancheorganisatie.

‘Wij zijn de branchevereniging voor producenten van frisdranken, water en sappen in Nederland. We hebben 24 leden waarmee we zo’n 85 procent van de productie in Nederland vertegenwoordigen. Onze organisatie bestaat uit 5 medewerkers. We delen ons team met de Nederlandse Brouwers. We hebben een eigen directeur, maar dezelfde medewerkers voor zaken als communicatie, duurzaamheid en juridische en economische zaken.’

 

Hoe lang bent u directeur en wat heeft u hiervoor gedaan?

‘Ik ben ruim 3,5 jaar directeur en heb een achtergrond in de communicatie en consultancy. Dat ik heb ik voor verschillende organisaties gedaan. Ook had ik een eigen lobbykantoor. In mijn werk ben ik altijd gericht geweest op het snijvlak van politiek, bedrijven en maatschappij. Dat politieke speelveld waar belangen elkaar raken, heeft me altijd geïnteresseerd.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Een groot thema voor ons is duurzaamheid, en dan gaat het bij ons vooral om verpakkingen. Zo hebben we sinds een jaar te maken met statiegeld op kleine PET-flesjes. Volgend jaar komen daar blikjes bij. Dat is een enorme klus, en daarin werken we dan ook samen met supermarkten en andere partijen in de keten.

Het tweede thema is gezondheid. De overheid heeft tot een hogere belasting op suikerhoudende dranken besloten. De wet zou per 1 januari ingaan. Het probleem was dat de Belastingdienst alle dranken, inclusief water, eenzelfde tariefverhoging wilde geven omwille van de uitvoerbaarheid. Na een stevige lobby is de verhoging nu uitgesteld tot 1 januari 2024 en wordt water uitgezonderd.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘We staan achter het idee van gezondere keuzes stimuleren, maar willen meer differentiatie in de suikerbelasting op fris en sap. Ook komt er nieuwe EU-regelgeving aan voor verpakkingen. Als een te groot deel (tot wel 90 procent) van alle verpakkingen in 2040 hervulbaar moet zijn, wordt dit onwerkbaar voor veel producenten. Bij flesjes is dat nog wel te doen, maar voor blikjes wordt dit een stuk lastiger. Wij staan achter de inzet op duurzaamheid, maar vinden de uitwerking te kort door de bocht.’

 

Hoe ziet u de toekomst van de branchevereniging?

‘Net als onze branche zal ook de branchevereniging zichzelf voortdurend opnieuw moeten uitvinden. Het aantal leden is de afgelopen jaren gegroeid, en we merken dat er behoefte is aan collectiviteit. Als wij ons werk goed doen, hebben we een vooruitziende blik en kunnen we onze leden meenemen in belangrijke ontwikkelingen voordat de kranten er vol mee staan.

Tegelijkertijd merk ik dat de toegankelijkheid van de overheid en publieke instanties steeds minder is geworden in de afgelopen jaren. Het lijkt alsof ze banger zijn geworden. Als we gewoon even willen sparren of een klankbord nodig hebben, wordt daar minder snel gehoor aan gegeven. En dat hoor ik ook van collega’s. We moeten op een andere manier gaan werken, of het is de nieuwe realiteit waar we mee te maken hebben.’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘Het is belangrijk om draagvlak te vinden en dat ook te versterken. En we spreken bij VNO-NCW ook vaak over de afstand tussen bedrijven en politiek die er is ontstaan. Hoe komen we weer aan tafel? Hoe zorgen we ervoor dat onze zorgen gehoord worden?’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Dan zou ik kiezen voor Berend Schans, de directeur van de VNPF, de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals. Ik ga zelf graag naar bandjes kijken en heb ook in bandjes gespeeld vroeger. Het lijkt me razend interessant om te zien hoe deze branche omgaat met uitdagingen als ticketverkoop en de periode na corona.’