Campagne De interieurvakman (m/v) zet ambachten in de woonbranche op de kaart

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
03-10-2021

Wat doe je als steeds minder jongeren voor je vak kiezen? In de woonbranche maken INretail, scholen en werkgevers het beroep van stoffeerder weer aantrekkelijk met de campagne De Interieurvakman. Branchespecialist wonen Bert-Jan van der Stelt en beleidsadviseur Dorien Krassenberg vertellen.

 

Waarom deze campagne?

Van der Stelt: ‘Met vloeren, raambekleding en keukens verkopen we halffabricaten. Het is maatwerk om ze thuis te plaatsen: daar zijn vaklui voor nodig. Maar in 2017 trokken de bbl-opleidingen aan de bel. Er kwamen zo weinig leerlingen dat het niet meer loonde om de opleidingen open te houden. Praktische opleidingen hebben een slechte naam en stoffeerder al helemaal. Niet terecht, want het is geweldig om huizen mooi en klanten blij te maken. En het vak biedt veel baanzekerheid en een goed salaris.’ Krassenberg: ‘Er komen steeds meer vacatures, want het beroep vergrijst. Daarom hebben werkgevers, scholen en INretail samen deze campagne opgezet, met geld uit het sociaal fonds.’

 

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Van der Stelt: ‘Allereerst hebben we in 2018 samen met werkgevers en scholen een nieuwe naam bedacht: interieurvakman (m/v). Daar hebben we een speciale website met een jonge uitstraling voor gemaakt. Verder hebben we scholen geholpen met displaymaterialen en door aanwezig te zijn op landelijke studiekeuzebeurzen.’ Krassenberg: ‘We lichten ook decanen in het vmbo voor en betrekken de ondernemers erbij in taskforces voor verschillende deelopleidingen. Er is nu ook een opleiding voor keukenmonteurs opgezet, die was er nog niet. Een interne opleiding van de DB KeukenGroep heeft daarvoor aan de basis gestaan.’

 

En, werkt het?

Van der Stelt: ‘Het was veel zaaien, maar nu kunnen we oogsten. Toen we begonnen, waren bij het Hout- en Meubileringscollege (HMC) en drie roc’s samen twintig studenten. Nu zijn het er ongeveer 175. Dit jaar waren er alleen al zestig nieuwe studenten. Ook worden de opleidingen nu op vijf roc’s aangeboden. Meer spreiding maakt de opleiding ook toegankelijker voor studenten uit het hele land.’

Krassenberg: ‘Bovendien hebben we de scholen bijeengebracht om efficiënter samen te werken en kennis te delen over bijvoorbeeld examinering en lesmateriaal. Dat zorgde voor een kwaliteitsverbetering. Het UWV heeft interieurvakman als kansrijk beroep aangemerkt en werft zijinstromers voor een verkorte opleiding van het HMC. Dat leverde dertig enthousiaste kandidaten op.’ Van der Stelt: ‘Maar we kunnen er duizenden gebruiken.’

 

Hebben jullie tips voor anderen die via het onderwijs meer personeel willen werven?

Krassenberg:’ Besef dat het veel tijd kost. Het is echt een langetermijnproject om scholen om je heen te verzamelen en ondernemers en leveranciers aan je te binden.’

 

Meer weten over deze campagne of wat ervan kunt leren voor je eigen branche? Vraag het

Bert-Jan van der Stelt of beleidsadviseur Dorien Krassenberg.