Tijd voor een wake-up call: zó digitaal zijn we nog niet

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
02-07-2018

We hebben de snelste digitale verbindingen ter wereld, veel internetgebruikers, kopen de nieuwste mobieltjes. Op het Europese digitale score board prijken we op nummer 4. Techbedrijven zoals Philips, Booking en Adyen geven onze nationale trots een boost. Het gaat goed in Nederland, misschien wel té goed.

 

Robotisering

Want dit positieve beeld van een digitale voorsprong sust ons in slaap. De sense of urgency ontbreekt. Helaas. Want zó digitaal zijn we nou ook weer niet. Frankrijk investeert met 1,5 miljard euro vol in kunstmatige intelligentie. Singapore maar ook Duitsland zijn koplopers in de toepassing van industriële robots, waardoor hun productiviteit harder groeit. En in het Verenigd Koninkrijk leren basisschoolkinderen al sinds 2013 programmeren; in Nederland gebeurt dat pas in 2021.

 

Digitale strategie

Hoogste tijd voor een wake-up call dus. De digitaliseringsstrategie van het kabinet, met daarin de focus op maatschappelijke en economische kansen van digitalisering, is een grote en broodnodige stap in de goede richting. Maar het is een beginpunt. Wat het beoogde eindpunt is, wordt nog niet duidelijk genoeg. Waar zijn de concrete doelstellingen om met digitale technologie grootschalig zorg te verbeteren, of files te verminderen? Wanneer kan Nederland rekenen op het snelle mobiele netwerk 5G? Ook is nog te weinig oog voor de veranderende economie door de opkomst van grote internetplatforms en de inzet van kunstmatige intelligentie. Hoe gaan we daar strategisch mee om en bewaken we het verdienvermogen van Nederland?

 

Publiek-private samenwerking

Laten we als bedrijfsleven en overheid het voortouw nemen en ondernemers, mede-overheden, kennisinstellingen en startups met elkaar verbinden, bijvoorbeeld via maatschappelijke challenges. Samen zoeken naar de concrete mogelijkheden van digitalisering in zorg, onderwijs of energie. En laten we ons inzetten om met digitalisering een productiviteitslag in het bedrijfsleven te maken, bijvoorbeeld door big data analyse en robotisering in ondernemingen toe te passen.

 

Smart Business

Die productiviteitsslag vraagt om een stevige inzet. Van de 150 miljoen euro die het kabinet de komende jaren extra uittrekt voor innovatie, zou minstens 50 miljoen euro specifiek moeten worden ingezet voor het mkb. Dit is het moment om de beproefde Smart Industry-aanpak in andere delen van het bedrijfsleven toe te passen (Smart Business). Nederland moet het momentum niet verspelen. We moeten scherp blijven om wereldwijd en in Europa in de digitale top te blijven.

 

David de Nood
Secretaris ICT en privacy