Even kennismaken met Jos Tholhuijsen

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
24-09-2020

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de beleidssecretarissen van VNO-NCW en MKB-Nederland beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Jos Tholhuijsen van het team fysieke omgeving en markten.

 

Hoe ben je in de Malietoren terechtgekomen?

“Na wat omzwervingen, haha. Ik heb rechten gestudeerd in Utrecht. Tijdens mijn master Europees Recht heb ik stagegelopen bij VNO-NCW en MKB-Nederland in Brussel. Mijn tweede stage was bij een advocatenkantoor, waar ik na afloop aan de slag kon als fusie- en overnameadvocaat. Maar na anderhalf jaar heb ik de advocatuur verlaten en opnieuw gesolliciteerd bij VNO-NCW en MKB-Nederland. Dat is nu een jaar geleden.

Fusies en overnames zijn minder spannend dan het lijkt, hoor. Ik merkte dat ik me liever bezighoud met de beleidsmatige, maatschappelijke en politieke kant van het recht dan met juridische haarkloverij. We hebben hier natuurlijk een specifiek perspectief, maar het bedrijfsleven staat niet buiten de wereld. Integendeel. We werken aan zaken die relevant zijn voor ondernemers in het bijzonder én heel veel Nederlanders in het algemeen.”

 

Met welke lobby ben je nu bezig?

“Mededingingsbeleid is een van mijn dossiers. Actueel zijn de Europese plannen om de online platforms te reguleren. Dit kan vrij technische, abstracte materie zijn. Mijn taak is om te duiden wat er in Brussel en Den Haag gebeurt, de belangen van onze achterban op een rij te zetten en die vervolgens weer uit te dragen naar de beleidsmakers. Belangrijk is dat we oog hebben voor de kansen én risico’s van de platformeconomie. Dankzij Booking.com kan een hotelier uit de Achterhoek gemakkelijk Amerikaanse toeristen bereiken, maar dit maakt hem ook afhankelijk van zo’n platform.”

 

Sinds kort ben je ook de man van het preventieakkoord, toch?

“Klopt. Het kabinet wil nu de Drank- en Horecawet aanpassen. Doel is om aan te sluiten bij het streven van het preventieakkoord om problematisch alcoholgebruik terug te dringen. Dat is natuurlijk prima, maar het wetsvoorstel levert wel een aantal problemen op. Een voorbeeld: jongeren onder de 18 mogen ook online geen alcohol kopen. Maar de verantwoordelijkheid voor de handhaving daarvan wordt volledig neergelegd bij de slijters met een webshop, zonder dat er een goed leeftijdsverificatiesysteem bestaat. Dat vinden wij niet redelijk en niet uitvoerbaar. Laatst hebben we een brief met al onze bezwaren naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit is weer een heel praktisch onderwerp - ook weleens fijn.”