‘Verzamelen data is niet slecht voor consument’

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact

Onder druk van organisaties als Bits for Freedom dreigt privacyregelgeving zo streng te worden dat bedrijven geen extra service meer kunnen verlenen op internet. Het verzamelen van persoonlijke gegevens levert veel voordeel op, ook voor internetgebruikers, zegt Jitty van Doodewaerd. Zij is compliance officer bij DDMA, de branchevereniging van dialoogmarketeers.

Wat wilt u allemaal van me weten?
‘Dat ligt aan het soort bedrijf, maar over het algemeen toch wel: naam, adres, emailadres, leeftijd, interesses, man of vrouw. En belangrijk is ook wat de contacthistorie is. Is er één keer iets besteld of komt de klant regelmatig terug? Heeft de klant wel eens geklaagd, hoe vaak is er contact geweest en hoe lang heeft dat geduurd? Er komt een wet die zegt dat je alleen maar om gegevens mag vragen die te maken hebben met het doel waarvoor je contact hebt. Maar andere gegevens zijn ook heel handig, bijvoorbeeld voor marketing. Een klantendatabase is voor een online organisatie het belangrijkste dat er is.’

Waarom wil een bedrijf persoonlijke gegevens hebben?
‘Bijna elk bedrijf wil weten wie zijn klanten zijn. Een ondernemer wil weten welke service hij klanten kan bieden en in welke aanbiedingen ze geïnteresseerd zijn. Op internet kun je elkaar niet zien. Je kunt niet even een gesprekje aanknopen bij de kassa, dus zoeken bedrijven naar een andere manier. Dat staat ook wel bekend als de privacy-paradox: hoe meer we van je weten, hoe minder we je onnodig lastig vallen. Stel dat je bij Wehkamp alleen maar kleding en bedtextiel koopt, dan krijg je de aanbiedingen uit die categorie toegestuurd en word je niet lastig gevallen met reclame voor fietsaccessoires. Een beetje zoals de bakker of de eigenaar van buurtsuper vroeger ook van alles van je wist.’

Waar komt alle onrust over het verzamelen van data vandaan?
‘Met je bakker is de band heel duidelijk, op internet zie je niet wie de bakker is. Databases worden gekoppeld en de verbanden zijn niet altijd te leggen. De aandacht is begrijpelijk, maar het wordt wel erg breed uitgemeten. Profilen is al zo oud als de weg naar Rome. Vroeger noemden we het doelgroepenselectie. Het is altijd al gedaan: de 65-pluskaart, de studentenpas. Ik denk dat bedrijven meer open en transparant moeten zijn over zichzelf zodat er een klik komt zoals die er is met de bakker.’

Hebben critici ongelijk als ze zeggen dat het een beetje belachelijk is hoeveel Google of Facebook bijvoorbeeld willen weten?
‘Dat zijn wel uitzonderingen. De VS zijn veel milder dan bijvoorbeeld de EU als het gaat om data verzamelen. Zij hanteren dan het ‘country of origin’-principe, dus of het bedrijf zijn hoofdkantoor in de VS heeft, ook als het gaat om data die je in de EU niet mag verzamelen. Het is fijn om dan als Europa te roepen dat het niet mag, maar de vraag is hoe realistisch dat is. Hier is de regelgeving behoorlijk goed. Bedrijven moeten transparant zijn, er is een absoluut recht van verzet: consumenten kunnen eisen dat gegevens uit databases verdwijnen. Als eerlijk bedrijf vind je consumentenvertrouwen ook belangrijk en ben je transparant over wat je met die gegevens doet. Als de overheid profilen onmogelijk maakt, zullen internetbedrijven zeggen: ‘Je kunt me wat, ik verzamel mijn gegevens wel via een bedrijf buiten de EU.’ Het is een globale business.’

Hacken, doorverkopen van gegevens, spionage, dat is toch geen kinderspel?
‘Hacken en spioneren hebben niets te maken met profilen en het verwerken van persoonlijke gegevens. Het doorgeven van persoonlijke gegevens is al aan heel strikte regels gebonden. Als bedrijf ben je verplicht de klant toestemming te vragen als je zijn gegevens uitwisselt. Als er al iets mis gaat, is het eerder onkunde en onwetendheid dan onwil.’

‘Iedereen moet leren hoe je je in het internetverkeer beweegt, net als met een fiets in het verkeer op straat. Er zijn nu voor de jeugd lesprogramma’s als Digivaardig en Digiveilig. Dat vind ik heel goed. Maar de consument moet zich realiseren dat hij gegevens achterlaat op internet. Veel mensen zijn nu nog heel schizofreen bezig. Aan de ene kant vragen ze om absolute privacy, aan de andere kant delen ze alles op Facebook en willen ze de aanbiedingen bij Albert Heijn. Maar op internet is niets gratis. Het is een ruil: een aanbieding in ruil voor jouw gegevens.’


Wie is Jitty van Doodewaerd?

Jitty van Doodewaerd is compliance officer bij DDMA, de branchevereniging van zogenoemde dialoogmarketeers. Dialoogmarketing gaat onder andere via e-mail, social platforms, telefoon, direct mail, folders et cetera. Doodewaerd helpt marketingbedrijven te voldoen aan de geldende reclamewet- en regelgeving. Ook is ze lid van de Legal Affairs Committee van de Federation for European Direct and Interactive Marketing (FEDMA) en neemt ze deel aan het OPT (overlegorgaan Post en Telecommunicatie) en de Privacy Commissie van VNO-NCW.
Remko Ebbers
redacteur Forum
+31 70 3490 163