‘We moeten het goede voorbeeld geven’

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
18-02-2016

Te laat betalen? Dat kan echt niet langer vinden bedrijven als KPN, TomTom en Randstad. Zij hebben afgesproken hun mkb-leveranciers sneller te betalen. Maar het zou ook helpen als overheden zulke afspraken maken met het mkb, zegt Jan Kees de Jager, cfo bij KPN en deelnemer van Betaalme.nu.

Meneer De Jager, betaalt u uw rekeningen niet op tijd?
‘Zeker wel. Eind 2014 hebben we ons betaalbeleid al aangepast en zijn we leveranciers, bijvoorbeeld ict-bedrijven of aanbieders van kantoorartikelen, sneller gaan betalen. Maar binnen het platform Betaalme.nu hebben we die afspraken nog iets aangescherpt. Nu maken we meer onderscheid. Bedrijven met een inkoopvolume tot 50.000 euro, mkb-bedrijven, worden nu altijd binnen dertig dagen door ons betaald. Dit is echt veel sneller dan in het verleden en ook sneller dan de geadviseerde betaaltermijn. Ik vind het belangrijk dat mkb’ers snel hun geld krijgen. Ze hebben vaak lastiger toegang tot goedkope financiering dan grote bedrijven.’

Maar waarom betaalt KPN niet altijd zo snel mogelijk?
‘Leveranciers na een bepaalde termijn betalen, is gunstiger voor het werkkapitaal van je bedrijf. Zo ben je minder afhankelijk van bankfinanciering. Daarom zijn er in het verleden afspraken gemaakt om over de gehele linie langere betaaltermijnen af te spreken en te hanteren. Maar die afspraken maakten eigenlijk onvoldoende onderscheid tussen grote en kleine leveranciers. Dat is het mooie van dit initiatief: het helpt het mkb vooruit, zodat het verder door kan groeien. Dat hoort bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. En grote bedrijven hebben er natuurlijk baat bij als hun toeleveranciers stabiel zijn.’

Heeft u weleens boze mkb’ers aan de telefoon gehad vanwege onbetaalde rekeningen?
‘Zeker, maar dat had weinig met de betaaltermijn te maken. Bijvoorbeeld als er een foutje was gemaakt bij de autorisatie. Dat is nu ook verleden tijd omdat leveranciers hun facturen makkelijker kunnen volgen. Via een webportaal hebben mkb’ers inzicht in de status van hun factuur. Zo kunnen ze veel makkelijker hun werkkapitaal plannen. Voor leveranciers is die dienst gratis. Bovendien kunnen ze daarmee goedkoop financiering krijgen voor hun vordering, omdat de financier nu kan zien dat KPN heeft betaald of gaat betalen.’

Een boete voor een bedrijf dat te laat betaalt, zoals het CDA voorstelde: goed idee?
‘Als de overheid wetgeving gaat maken, moet er ook een heel controleapparaat omheen worden gebouwd. Ondernemers regelen dit veel liever met eigen initiatieven, omdat het bedrijfsleven dan ook gecommitteerd is. De publieke belangstelling die er dan voor komt, zorgt ervoor dat meer bedrijven mee gaan doen. Dat heeft voor mij altijd de voorkeur boven hele ingewikkelde wettelijke regelingen. Ik vind het overigens wel positief dat de politiek aandacht heeft voor dit probleem. Alleen een boete is niet de juiste manier om snelle betalingen voor elkaar te krijgen.’

Nu de overheid zelf nog?
‘Ook daar is de afgelopen jaren al wel verbetering in gekomen. Hoe snel overheden nu betalen, verschilt ontzettend. Kijk, KPN zegt: ‘We vinden dat we het goede voorbeeld moeten geven, net als alle andere bedrijven die zich hebben aangesloten bij dit initiatief.’ Daar gaat een sterk signaal van uit. Het zou helpen als overheden dat ook meer zouden uitdragen.’

www.betaalme.nu

Dit artikel komt uit de print Forum
Judith Katz
eindredacteur Forum
+31 70 3490 162