Diversiteit of ik schiet

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
10-03-2011

In Nederland leidde de hoge werkloosheid onder allochtonen deze week tot een hoorzitting in de Tweede Kamer. Maar als Amerikaanse ondernemer heb je pas echt iets uit te leggen als er te weinig ‘kleur’ in je bedrijf  zit. Voor je het weet, is het: ‘See you in court’.

Tien jaar na dato ligt het nog steeds gevoelig. Het Amerikaanse Microsoft houdt het op “geen commentaar” als wordt gevraagd naar de class action lawsuit die in 2001 tegen het bedrijf werd aangespannen. De softwaregigant werd destijds beschuldigd van racisme en een ‘plantagementaliteit’ en kreeg een claim aan de broek van maar liefst vijf miljard dollar. Het personeelsbestand zou te weinig divers zijn. Met andere woorden: te weinig Amerikanen in dienst van Afro-Amerikaanse afkomst bijvoorbeeld.

Voor Amerikaanse bedrijven is dát het ultieme schrikbeeld: een gigantische rechtszaak, die breed wordt uitgemeten in de pers en uiteindelijk schikken voor vaak grote bedragen. Nu hebben ze ook wel iets uit te leggen voor de rechter als hun zaak voorkomt. Een exacte afspiegeling van de samenleving hoeft het bedrijf dan niet te zijn, dat is ook onmogelijk. Maar een te groot verschil zou wel eens op racisme kunnen duiden. Dat zullen de eisers in elk geval aanvoeren, bleek ook uit de stukken van het proces tegen Microsoft. Slechts 2,6 procent van Microsofts werknemers was van Afro-Amerikaanse afkomst, terwijl de zwarte gemeenschap 12 procent van de Amerikaanse bevolking uitmaakt. Het bedrijf schikte uiteindelijk voor een niet-bekend gemaakt bedrag, overigens zonder schuld toe te geven.

De dreiging van class actions in het algemeen zorgt er wel voor dat de verantwoordelijkheid voor diversiteit nu wel heel erg bij het bedrijfsleven wordt neergelegd, stelt Lisa Richard van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Amerika's claimcultuur kan in dit opzicht zelfs averechts uitpakken: "Dit soort rechtszaken kosten tijd en geld, die anders gebruikt hadden kunnen worden om extra banen te creëren."

Overigens laten Amerikaanse bedrijven zich behalve door het risico van juridische procedures, ook leiden door de kans op bijvoorbeeld een groter marktaandeel. Amerika's minderheden vormen immers een steeds belangrijkere doelgroep: de latino-gemeenschap, die momenteel 15 procent van de bevolking uitmaakt, heeft bijvoorbeeld al een koopkracht van meer dan duizend miljard dollar. Die klanten ‘eisen’ van bedrijven dat zij meer en meer een afspiegeling van de samenleving vormen.

Dit artikel komt uit de print Forum
Jeroen Ansink
+31 70 3490 165