Is de stichting Keurmerk Touringcar bedrijf ineens overbodig?

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
13-12-2019

Een stichting die zichzelf opheft omdat het doel is bereikt? Dat hoor je niet vaak. Meestal wordt een nieuw doel gezocht. De schoorsteen moet tenslotte blijven roken. Maar de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf (SKTB) deed dat dus wél. ‘Onze taak zit erop’, zegt voorzitter Reinout Böggemann.

 

Reinout Böggemann, voorzitter van de Stichting Keurmerk TouringcarbedrijfWat doet (deed) de Stichting Keurmerk Touringcar bedrijf eigenlijk?

‘De SKTB stelt kwaliteitsnormen voor het touringcarvervoer. Dat gaat vooral over veilig materieel, maar ook over hoe bedrijven hun kwaliteitszorg organiseren en hoe ze hun personeel opleiden. Elk jaar wordt een aangesloten onderneming geaudit en goedgekeurde bedrijven krijgen een veiligheidscertificaat.’

 

Klinkt goed. Waarom stopt u er dan mee?

‘De SKTB is 26 jaar geleden begonnen na een aantal vervelende touringcarincidenten. Bedrijven wilden zich onderscheiden op veiligheid. Wij hebben sindsdien toegewerkt naar een systeem dat de norm is waar keurmerkhouders structureel naar kijken. Onlangs is onze standaard overgenomen door brancheorganisatie Busvervoer Nederland. Daarmee zit onze taak er op. Ik ben daar trots op.’

 

U kunt de veiligheidslat toch wat omhoog doen?

‘Daar hebben wij het wel over gehad. We zijn echt niet over één dag ijs gegaan. Maar een verhoging van de criteria zou nodeloze kosten met zich meebrengen en je moet ook niet op microniveau willen managen bij bedrijven. De branche heeft even een adempauze nodig, denk ik.’

 

‘We zijn klaar maar laten wel een afscheidscadeau achter’

 

Bent u niet bang dat de normen wat afzwakken zonder u?

‘Wij gaan dat goed borgen bij Busvervoer Nederland. De idee is dat er een beweging ontstaat die blijft nadenken over duurzaam en veilig touringcarvervoer. Hoe gaan zij vanaf 1 januari de kwaliteit handhaven en de aandacht voor de ritbeleving van de passagier? Wij dachten bijvoorbeeld aan het invoeren van onaangekondigde controles.’

 

Zullen ze leuk vinden.

‘Ik ben ook voorzitter van de Stichting TX-Keur voor het taxivervoer en daar merk ik dat die achterban dat fijn vindt. Zij kunnen zich na een goed oordeel positief op de kaart zetten ten opzichte van concurrenten.’

 

Altijd al willen weten wat er moet gebeuren voor een touringcar veilig op reis kan?

 

Waarop bent u nu het meest trots?

‘Laat ik vooropstellen dat ik geen technisch expert ben, maar het mooiste vind ik wel dat de passagier niet veel door heeft gehad van de veranderingen. Gordelgebruik bijvoorbeeld. Dat was al verplicht in de touringcar, voordat het ook wettelijk verplicht werd. En dat door touringcarondernemers voortdurend wordt gewerkt aan veiligheid zonder dat

we daar belerend over moeten doen. Dat is wel een shift geweest.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Remko Ebbers
redacteur Forum
+31 70 3490 163