Macht digitale platforms: de horeca is pariteitsclausules zat

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact

Natuurlijk hebben hoteliers en restauranteigenaren ook voordeel van online platforms zoals Booking.com en Thuisbezorgd. Maar de machtsverhoudingen zijn volledig ontspoord, zegt Dirk Beljaarts (directeur KHN). 'Ik hoop dat Mona Keijzer horecaondernemers weer vrijheid geeft om zélf hun prijzen te bepalen. Weg met de pariteitsclausules, dus.'

 

Dirk Beljaarts van KHNHorecaondernemers bepalen toch al hun eigen prijzen?

'Voor hoteliers zijn zogenoemde pariteitsclausules een groot probleem. Hotels mogen kamers op hun eigen website niet tegen een lagere prijs aanbieden dan op de boekingplatforms zoals Booking.com en Expedia. In veel landen, bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk, zijn die laagste prijsgaranties verboden. Concreet betekent het dat als jij een hotelkamer boekt via Booking.com, de hotelier daar gemiddeld 15 procent commissie over betaalt. Op een hotelkamer van 100 euro draag je dus 15 euro af aan zo’n platform. Dat willen hoteleigenaren niet, ze willen de vrijheid om zelf te bepalen wat ze waar voor hun kamers vragen. Nu vertelt een grote techgigant hoe ze het moeten doen.'

 

Als een ondernemer geen commissie wil betalen, dan stopt die toch gewoon met Booking.com?

'Als je stopt, ben je 60 tot 70 procent van je business kwijt. Partijen zoals Booking.com en Expedia hebben zo krankzinnig veel marketinggeld om de markt te beheersen: daar kun je als individueel hotel nooit tegen op. Hetzelfde geldt voor restaurants die willen stoppen met Thuisbezorgd. Ik heb zelf een hotel in Amsterdam gerund met ruim 600 kamers, met veel eigen marketing- en sales-mensen. Niet op Booking.com staan, betekent niet meer terugkomen op de eerste pagina's van Google. Eigenlijk is het een lose-lose-situatie. Als je meedoet, ben je veel geld kwijt aan commissies, als je niet meedoet, raak je je klanten kwijt. Er is geen reële optie, en daarom vinden we pariteitsclausules zo'n groot probleem.'

 

Maar dat geldt voor kleine hotels. Toch niet voor de grote ketens?

'Ook grote, internationale hotelketens zuchten hieronder. Een aantal jaren geleden kondigde een wereldwijde internationale hotelketen  uit woede aan te stoppen met Booking.com. Binnen een maand was die met hangende pootjes terug. De afhankelijkheid is te groot. Dat is ook waar wij voor strijden: gelijkheid. Het lijkt er ook op dat dit de enige troef is van Booking.com, anders zouden ze er niet zo halsstarrig aan vasthouden. Ik vind dat als je 15 procent moet afdragen voor bemiddeling, terwijl je als hotelier het product levert, de kamers schoonmaakt en het personeel betaalt, niet onder druk gezet moet worden om dit als enige optie te hebben.'

 

'Ik ben teleurgesteld dat de staatssecretaris, Mona Keijzer, ons geluid negeert'

 

Wat is de consequentie van niet meer meedoen aan online platforms?

'Als gasten je hotel niet meer makkelijk online kunnen vinden, dan boeken ze een ander hotel. Het valt me wel op dat de jongere generatie liever kiest voor boeken via de eigen website van een hotel omdat er toch een afkeer ontstaat voor techreuzen. In plaats van de anonieme aandeelhouder, gunnen ze het de hotelier. Maar dat is helaas nog maar een druppel op een gloeiende plaat. De horeca is een sector met kleine marges, waarin relatief weinig geld wordt verdiend. Dat is anders voor ketens, maar de meeste hotels zijn zelfstandig of franchise. Die knokken keihard om een beetje geld over te houden aan het eind van de maand. Je hebt de oproep 'shop local', dan zeg ik ook graag: boek direct. Gun de hotelier brood op de plank.'

 

Luistert staatssecretaris Mona Keijzer naar uw bezwaren?

'Nee, helaas nog niet. En waarom? Dat weet ik niet. Het debat in Nederland wordt op dit moment helaas gedomineerd door de belangen van de grote techreuzen waar miljarden euro's winst gemaakt wordt. En niet door de belangen van kleine ondernemers, die zich minder goed kunnen verweren. Ik ben teleurgesteld dat ze ons geluid negeert en hoop nog steeds van harte dat ze met ons in gesprek wil.'

 

Judith Katz
redacteur Forum
+31 70 3490 162