Recht op onbereikbaarheid of 24/7 beschikbaar zijn voor de baas?

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
05-07-2021

Recht op onbereikbaarheid: hoe regelen bedrijven dat eigenlijk? Of moeten werknemers altijd bereikbaar zijn voor de baas? En hoe doen ondernemers dat eigenlijk zelf? Forum vroeg het drie van hen.

'Ik stuur 's avonds geen e-mails meer'

José Komin | IJskoud | Amsterdam

 

'We zitten in een tijd dat alles door elkaar heen loopt. Werk en privé. Ik begrijp dat sommige werknemers nu denken: ‘Moeten we straks weer van 9 tot 5 op kantoor zitten?' 'De wereld verandert en wij moeten meebewegen. Ik begrijp dat de PvdA een wetsvoorstel heeft ingediend dat voorkomt uit de wens om burn-outs te voorkomen. Ik denk dat wij werkgevers daar zeker alert op moeten zijn. We hebben in 2019 een preventieprogramma op gedraaid. Dat was heel goed, dat zet het onderwerp op de agenda. Er zijn echt werknemers die enorm veel druk op zichzelf leggen, dat maakt je bewust en sindsdien verstuur ik 's avonds geen mails meer naar werknemers, ik zet ze in 'concepten' en verstuur ze volgende dag. En heel belangrijk: ik voed mijn klanten op. Zij zijn gewend direct en meteen antwoord. Employees first, is mijn insteek. Ik heb een verpleegkundige achtergrond, dat verklaart misschien wat. Maar tegen die bol.com mentaliteit: van alles moet nu en meteen, daar zou in mijn optiek de overheid aandacht voor mogen hebben. Laten we het gesprek met elkaar aan gaan en rekening houden met elkaar. Ik geloof er niet in om alles vast te leggen in een wet. Mooie dingen kosten nu eenmaal tijd.'

'De volgende dag is vaak ook prima'

Nils Eekhout | Ocatube | Delft

 

'Volgens mij moet je als werkgever blij zijn dat mensen bij je willen werken. En als werkgever is het belangrijk om het gesprek over werk en privé te stimuleren. Dáár gaat het om. Niet vanuit achterhaalde gedachten een wet maken die samenwerking tussen werknemer en werkgever alleen maar onder druk zet. We hebben bij ons juist gesproken over hoe we – na corona – aan het werk gaan. Met oog voor die balans. En we hebben besloten een zelfsturende organisatie te worden. Dus dat betekent dat mensen vooral met hun teams onderling moeten afstemmen waar en wanneer ze werken. Uiteindelijk gaat het mij als werkgever toch om de presentatie die we met elkaar leveren. Essentieel is daarbij is een open cultuur, zodat werknemers ook durven te zeggen dat ze even niet bereikbaar zijn omdat ze de kinderen uit school gaan halen. Zelf heb ik mijn mobiel veel bij de hand, maar ik reageer lang niet meer overal op. Sommige zaken kunnen prima tot de volgende dag wachten.'

'Maak gewoon duidelijke afspraken'

Manon Janssen | Ecorys | Rotterdam

 

'Onze visie is dat werknemers het recht hebben om onbereikbaar te zijn, maar wel met duidelijke afspraken.  Natuurlijk mag je je dochter uit school halen, maar geef het wel aan. Tijdens de lockdown zagen we ook dat sommige werknemers zich aan de normale werktijden hielden, terwijl anderen hun tijden gingen verschuiven. Sommige collega's waren overdag met de kinderen bezig en gingen ’s avonds aan de slag. Maar dat werkt niet. We werken hier in een gemeenschap, teams hebben elkaar nodig. Als jij je werk buiten werktijden gaat doen en gaat opereren als een callcenter in India, dan heeft dat consequenties voor jouw collega's.  Maar ik zou het treurig vinden om dit bij wet te moeten regelen. Het gaat om oog te hebben voor je mensen. De tweede lockdown in de winter viel veel medewerkers zwaar – vooral jongeren en alleenstaanden. We hebben daarom een Winteracademy gehouden, met veel sociale activiteiten online. Van een boekenclub tot yoga. Het is belangrijk dat mensen weten dat ze dat ze ergens bij horen. Ik denk dat we dat goed hebben gedaan.'

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Jessica Maas
freelance redacteur Forum
+31 70 3490 165