Winkeldiefstal 2.0: deze ondernemer overleefde een ramkraak

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
04-12-2019

Ondernemer Jenke Haverhals werd meerdere keren overvallen. Dan moest hij maar niet zulke mooie spullen verkopen, kreeg hij te horen. Hij heeft er zijn buik vol van. Een paar mooie jassen voor de één, betekent een verwoest leven voor de ander. 'Winkeldiefstal moet veel harder aangepakt worden.'

 

Een sluisdeur in een winkel en dan aanbellen om naar binnen te mogen. Dat verwacht je misschien bij een juwelier, maar niet bij een schoenen- en kledingwinkel in Zwanenburg, een stadje tussen Amsterdam en Haarlem. Toch is het nodig, zegt eigenaar Jenke Haverhals zuchtend. Hij heeft pantserglas, rolluiken, antirampalen: the whole nineyards. Bij elkaar goed voor een half miljoen euro. Hij somt op: 'Het begon met inbraken. Naarmate we beter beveiligd waren, werden dat ramkraken. Op een gegeven moment waren we zó goed beveiligd dat geen inbreker meer binnen kon komen. En wat er dan volgt, is de nachtmerrie van elke winkelondernemer: gewapende overvallen. Dat zijn criminelen die geen angst en geen gêne hebben. En ja, de materiële schade wordt wel vergoed door de verzekering. Maar door zo'n overval wordt wel het leven van mijn winkelpersoneel kapot gemaakt. En dat vind ik verschrikkelijk.'

 

Winkeldiefstal neemt steeds grovere vormen aan

Waarom wordt nou zijn winkel steeds beroofd en overvallen? Haverhals heeft er wel een verklaring voor. 'We zitten tussen Amsterdam en Haarlem, je bent zo weg naar Geuzenveld of Spaarnwoude. En in dit deel van de gemeente Haarlemmermeer rijdt amper politie. Criminelen weten dat.'

 

'Aangifte doe ik voor mijn verzekering, want oplossen doen ze het toch niet'
Hij schreef een brief naar minister Grapperhaus van Justitie om hem uit te nodigen voor een gesprek én voor het heropenen van zijn winkel. Daar kwam geen respons op. Totdat De Telegraaf over Haverhals schreef nadat zijn winkel weer eens overvallen was – de tweede keer in 24 uur. Toen kwam Grapperhaus wél, samen met toenmalig burgemeester Onno Hoes. Haverhals, boos: 'Weet je wat Hoes tegen mij zei? Hij wees naar mijn mooie winterjassen, onder andere van Canada Goose, en zei dat ik die misschien maar niet meer moest verkopen. Daar lusten de honden toch geen brood van? Dan moet ík me gaan beperken, terwijl die criminelen vrij rondlopen. Nou, mooi niet dus.' Grapperhaus begreep hem wél, zegt Haverhals. 'Ik vind hem een fantastische minister.' De ondernemer hoopt dat zijn pleidooi is aangekomen. 'Voor mij is heel duidelijk dat er meer blauw op straat moet zijn. De wijkagent heeft helemaal geen tijd om erachter te komen wat er in de wijk speelt, en op straat rijden 's nachts amper wagens. Om aangifte te doen moet je een afspraak maken, dat kan dan pas een paar dagen later, en soms moet ik daarvoor naar Zandvoort. Ik doe het voor mijn verzekering, want oplossen doen ze het toch niet.' Want ook daarvoor zijn niet genoeg mensen, zegt de ondernemer.

 

Klopt de strafmaat voor winkeldiefstal nog wel?

En dan moet hem nog iets van het hart: 'Als winkeldieven of overvallers wel gepakt worden, geef ze dan ook een fatsoenlijke straf. Niet een paar maanden, maar drie jaar.' Ómdat overvallers steeds brutaler worden en gewelddadiger. Zo werd een filiaal van JD Sports in Amsterdam door een hele groep jongens overvallen en leeggeplunderd. 'Acht jongens naar binnen, die zó de hele winkel leegrukken', zegt Haverhals. 'Ze verzinnen elke keer wat anders. En als ze al gepakt worden, krijgen ze nauwelijks straf.'

 

'Als ze al gepakt worden, krijgen ze nauwelijks straf'

 

Na de laatste overval op zijn zaak zijn de overvallers wél gepakt. Haverhals stond oog en oog met ze in de rechtbank. Ze moeten hem nu 10.000 euro betalen – in terugbetalingen van 6,25 euro per kwartaal. 'Ongelofelijk toch? Ik heb tegen mijn dochter gezegd: hier, alvast je erfenis. Belachelijk gewoon.' Maar ja, hij zet toch door. Ook met de eis om de kosten van de beveiliger vergoed te krijgen die hij twee weken lang inhuurde. 'Dat wilde het Openbaar Ministerie niet. Ik helemaal over de zeik, maar gelukkig kreeg ik gelijk van de rechtbank. Dat heb ik tenminste bereikt dan, ook voor andere ondernemers.' 

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Winkeliers zijn net Franse ganzen'Die moeten slikken en stikken', zegt INretail woordvoerder Paul te Grotenhuis. 'Het kan zo niet langer. Er komt zóveel op (web)winkeliers af dat het ondernemen hen praktisch onmogelijk wordt gemaakt. Dat ontwricht de samenleving. Ruim 800.000 mensen verdienen hun brood in de detailhandel.'
INretail schreef een brief naar de Tweede Kamer waarin de branche spreekt van een veenbrand die smeult in de Nederlandse winkelstraten. 'En de overheid voegt daar voortdurend zuurstof aan toe.'
De branche zette tien heldere problemen van een nog veel langere lijst op een rij en vraagt actie van Tweede Kamer om te komen met concrete oplossingen. Bijvoorbeeld het aanpakken van criminaliteit en het goed regelen van de nadeelcompensatieregeling. Maar ook het mixen van horeca en retail moet normaal worden. Het feit dat dat nu in veel gemeenten niet mag, leidt soms tot absurde situaties. Zo moest ondernemer Piet Feenstra de opening van zijn nieuwe Only for Men filiaal een week uitstellen omdat er een muurtje gemetseld moest worden tussen het retail en het horeca gedeelte. Een andere flinke doorn in het oog van ondernemers zijn de soms veel te hoge parkeertarieven. In Sittard zijn ondernemers niet blij dat vooraf betalen bij parkeren weer terug is. Bovendien zijn de parkeertarieven daar dit jaar verdubbeld. Tel daar de verhoogde btw van 19 naar 21 procent bij op (terwijl webgiganten als Alibaba geen btw hoeven betalen), reclamebelasting, en het steeds duurder worden van werkgeverschap…
'Onze ondernemers runnen met hart en ziel hun winkels', zegt Te Grotenhuis. 'Het zou goed zijn als de overheid de rol van winkels voor onze samenleving erkent met beter passende wet- en regelgeving.’

 

Judith Katz
eindredacteur Forum
+31 70 3490 162