Zo houden deze ondernemers hun medewerkers tevreden

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
20-01-2017

Eén op de negen Nederlanders wil een andere baan. En de helft een andere functie. Hoe zorg je dan dat je je personeel niet kwijt raakt? Zo doen deze drie ondernemers dat.

 

Hilbert WiechersHilbert Wiechers / Wiechers Wonen / Dwingeloo

‘Geef ze vrijheid’

 

‘Wij zeggen altijd: geluk door grip. Ik geef mijn werknemers maximaal de ruimte en de vrijheid, wel binnen ‘de noodzaak van de organisatie’. Als je zelf dingen mag beslissen, ben je veel gelukkiger. Opleggen zorgt voor weerstand. Ik ben wars van opgelegde vaste procedures en regeltjes. Daar worden werknemers niet gelukkig van.’

‘Ik heb een bord opgehangen waarop mensen aangeven tegen welke problemen ze aanlopen. Vaak zijn dat kleine dingen: een kapotte lamp, een abonnement op Spotify dat ze willen aanschaffen. Ze krijgen de ruimte het zelf op te lossen. ’

‘We hebben heel weinig verloop. Zo werkt een aantal al meer dan veertig jaar hier.  Zelfs iemand die al met pensioen is, blijft twee dagen werken. Hij blijft maar doorgaan! Ik accepteer dat mijn mensen vaak veel beter in iets zijn dan ik zelf. Nobody’s perfect, but a team can be.’

 

Karin OssendrijverKarin Ossendrijver / bouw- en aannemingsbedrijf Ossendrijver / Amersfoort
‘Geef verantwoordelijkheid’

 

‘Hoe je mensen binnen de poort houdt? Door ze veel eigen verantwoordelijkheden en beslissingsbevoegdheid te geven. Geld is belangrijk, maar veel meer dan vroeger vinden mensen hun werkplezier heel zwaar wegen.’

‘Ook bied ik goede secundaire voorwaarden en ruimte voor scholing. Ik probeer vaak te denken in win-win situaties. Waar zou iemand nog een uitdaging in kunnen zien, wat kan voor het bedrijf een nuttige investering zijn? Bijvoorbeeld kunnen doorgroeien naar een andere functie in het bedrijf, van calculatie naar bedrijfsvoering. Daar is een opleiding voor nodig en die bied ik dan.’

‘Ik merk zeker dat er aan mijn mensen getrokken wordt door andere werkgevers. Ze worden benaderd. Daardoor moet je alert zijn of ze nog steeds blij zijn met hun werk. De mensen zijn het werkkapitaal, daar moet je zuinig op zijn. Niet het materieel, dat is te koop.’

 

Marc van GulickMarc van Gulick / Bilderberg Landgoed Lauswolt / Beetsterzwaag

‘Hou biertafelgesprekken’

 

‘Ik merk dat sfeer hier heel bepalend is. Als het even wat minder loopt op de werkvloer, zie je soms een sneeuwbaleffect ontstaan en gaat er opeens een aantal mensen weg. Zelfs in de tijd dat het economisch wat minder ging, verbaasde het me dat sommige jonge mensen stopten zonder een andere baan achter de hand te hebben.’

‘In de horeca is op dit moment te weinig goed gekwalificeerd personeel, net als in andere ambachtsvakken overigens. Werknemers hoeven niet bang te zijn dat ze geen ander werk vinden als ze ergens stoppen. Daarom is het voor mij belangrijk om die echte sfeer goed te houden en met werknemers in gesprek te blijven. Biertafelgesprekken, noem ik dat.’

‘Vertel eens, wat zou jij doen als je de baas was van dit hotel? Dat vraag ik ze dan. Die oprechte interesse vinden vooral de jonge mensen heel belangrijk. Daarnaast bied ik ze e-learningprogramma’s aan, gezondheidschecks en is onze fitness ook beschikbaar voor de medewerkers.’

Judith Katz
eindredacteur Forum
+31 70 3490 162