Kennismaken met Mirian Keuning

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
11-01-2021

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de beleidssecretarissen van MKB-Nederland en VNO-NCW beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze?

 

Deze week: Mirian Keuning, die zich onder meer bezighoudt met handelsbevordering.

 

Wat is jouw rol bij MKB-Nederland en VNO-NCW?

‘Ik zit in team internationaal, met als voornaamste regio’s China, de Golfregio en Afrika. Voor die landen doe ik de handelbevorderingskant: zorgen dat ondernemers kennis, handvatten en motivatie hebben voor internationaal zakendoen.’

 

Heb je dan wel wat te doen in tijden van corona?

‘Het is drukker dan ooit! We zoeken naar inventieve manieren om actief te blijven in buitenlandse markten. Er zijn al verschillende digitale handelsmissies geweest. Die werkten met een digitaal programma van webinars en online sessies en met een platform waarop deelnemers met elkaar in contact kunnen komen. Lijntjes zijn snel gelegd. De handelsmissie in Zuidoost-Azië duurde twee maanden. De regionale aanpak werd heel goed ontvangen: in één missie vijf landen doen. Het bleek achteraf wel te lang, dat merk je door trial en error. Maar eigenlijk is het natuurlijk niet leuk dat er geen persoonlijk contact is. Zeker in een regio als Azië, met een cultuur waar mensen elkaar in de ogen willen kijken voordat ze een contract tekenen.’

 

Zijn alle bedrijven in voor digitale experimenten?

‘Sommige bedrijven denken liever strategisch na over wat te doen na de pandemie. Andere verleggen hun focus naar een nabije markt zoals de Nordics. Toen we dat merkten, hebben we Buitenlandse Zaken gevraagd om die voorkeur van onze leden mee te nemen in de handelsagenda.’

 

Waarom past deze functie bij jou?

‘Zelf ben ik acht jaar ondernemer geweest in China. Terug in Nederland werkte ik bij NLinBusiness, dat ondernemers praktisch helpt om naar het buitenland te gaan. Op een gegeven moment wilde ik de problematiek waarmee internationale ondernemers te maken hebben, liever op lobbyniveau tackelen. Met die wens ben ik bij MKB-Nederland en VNO-NCW terechtgekomen. Bezig zijn met andere landen en ondernemers is voor mij het allerleukste. De ambitie om te zorgen dat niet 33, maar 40 procent van wat Nederland verdient uit handel en export komt, zie ik bijna als mijn persoonlijke doel. En ik probeer positiviteit in de Haagse arena te brengen.’

 

Welke trends signaleer je de laatste jaren?

‘Internationaal ondernemen verliest helaas terrein. Mensen zijn nationaler en maatschappelijker gericht; vliegen is niet goed, geld verdienen is niet goed. Daar ben ik helemaal voor vanuit mvo-perspectief, maar ik zou het jammer vinden als Nederland als handelsland verloren gaat, terwijl we daar zo goed in zijn. Dat is het kind met het badwater weggooien.’

 

Wat ga je morgen doen?

‘De laatste voorbereidingen treffen voor een rondetafelmeeting met de handelsminister van Vietnam. Daar brengen vijftien ceo's van grote bedrijven issues in waar ze tegenaanlopen bij het zakendoen, in de hoop dat daar snel iets aan gedaan wordt.’