Helft mkb haalt nauwelijks omzet uit online marketing

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
10-07-2017

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn nog lang niet massaal overtuigd van het belang van online zakendoen. 45 procent zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing, terwijl 76 procent van de Nederlandse consumenten producten en diensten online afneemt. De helft van het mkb geeft aan nog geen 5 procent van de omzet uit online activiteiten te halen. Dit blijkt uit de vierde editie van de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek onder 1606 mkb-ondernemers uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland.

 

Na jaren van groei stabiliseert de digitalisering onder kleine en middelgrote bedrijven in Nederland. Net als in 2015 heeft 76 procent van de ondernemers een website, heeft 69 procent een bedrijfspagina op één of meerdere websites en heeft 16 procent in 2017 een webshop. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie (SEO, 29 procent) en e-mailmarketing (31 procent) is nauwelijks veranderd. Weliswaar zijn meer ondernemers online gaan adverteren, de gemiddelde besteding ligt daarbij lager dan twee jaar geleden.

 

Inzet online marketing passief en ad hoc

Het aantal mkb’ers met online marketingactiviteiten is met 49 procent licht gedaald (-3 procent) ten opzichte van 2015. Binnen deze groep plant slechts een kwart deze activiteiten. De meeste ondernemers (58 procent) zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6 procent reserveert hiervoor een apart budget.

 

Van de Nederlandse consumenten raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij (oriëntatie op) aanschaf van producten of diensten. Maar slechts 18 procent van het mkb speelt hier op in. 

Bijna 70 procent van de mkb’ers heeft één of meer bedrijfsprofielen op bedrijvensites en sociale media, Facebook (44 procent), LinkedIn (29 procent) en Google+ / Google Mijn bedrijf (25 procent) zijn de meest gebruikte.

Het mkb heeft de afgelopen twee jaar een inhaalslag gemaakt in de optimalisatie van websites en webshops voor smartphones en tablets, van 11 procent naar 76 procent. Ook schakelen ondernemers steeds vaker professionals in voor hun website en neemt het gebruik van professionele fotografie en/of video’s toe.

 

Mkb laat kansen liggen door gebrek aan kennis

DTG en MKB-Nederland concluderen op grond van de MKB Online Monitor 2017 dat mkb-ondernemers online kansen laat liggen en nog een wereld te winnen hebben. De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd, maar het mkb speelt daar slechts in beperkte mate op in. Mogelijke oorzaak daarvan is een gebrek aan kennis. Want hoewel 8 op de 10 ondernemers stelt dat zij hun doelstellingen van online inspanningen halen, benoemen zij het gebrek aan kennis als hun grootste uitdaging.

 

Download de volledige rapportage van het MKB Online Monitor onderzoek 2017. 

Workshops door DTG en MKB-Nederland
Om de kennis binnen het mkb over online marketing te vergroten organiseren DTG en MKB-Nederland in samenwerking met Google van oktober tot en met december 2017 diverse gratis workshops verspreid in Nederland. Ondernemers kunnen zich nu al kosteloos voor deze workshops aanmelden. Meer informatie over deze workshops is hier te vinden. 

 

MKB Online Monitor 2017 - infographic