MKB-Nederland: landelijk model JA/JA sticker dringend noodzakelijk

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
24-09-2019

MKB-Nederland maakt zich grote zorgen over de mogelijke golf van verschillende JA/JA-sticker regimes die ons land gaat overspoelen, nu het  Gerechtshof Amsterdam vandaag heeft bevestigd dat de gemeente Amsterdam de sticker rechtmatig heeft ingevoerd. De ondernemersorganisatie pleit met klem voor een landelijk model waarmee zowel gemeenten als ondernemers uit de voeten kunnen.

 

Een groot probleem

Verschillende gemeenten (zoals Den Haag en Zaandam) wachtten op deze uitspraak in Amsterdam, maar staan te trappelen om zelf de JA/JA-sticker in te voeren. Het wordt voor winkelbedrijven en folderverspreiders een groot probleem als deze gemeenten het allemaal op hun eigen manier gaan doen en die kant lijkt het wel op te gaan, aldus MKB-Nederland.

 

In gesprek over een oplossing

De ondernemersorganisatie wil snel met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in gesprek over een oplossing, maar roept nu vooral gemeenten op even pas op de plaats te maken. De reclamefolder is een buitengewoon effectief marketinginstrument voor winkelbedrijven en die staan al onder druk, zo laat ook het aantal faillissementen in de sector zien. Een landelijk model waarmee niet alleen gemeenten, maar ook ondernemers uit de voeten kunnen, is daarom noodzakelijk en urgent.

 

Faliekant tegen JA-sticker voor huis-aan-huisblad

Meerdere gemeenten willen zelfs zo ver gaan dat ook huis-aan-huisbladen alleen maar door de brievenbus mogen als daar een JA-sticker op zit. MKB-Nederland is hier faliekant tegen. Dit betekent zeer waarschijnlijk het einde van deze lokale kranten omdat de oplage simpelweg te klein wordt, omdat uit Amsterdam blijkt dat maar weinig mensen de moeite nemen om een JA-sticker te plakken. En zonder advertenties geen verdienmodel. Het zijn juist kleine mkb-ondernemers en zzp’ers die in deze bladen adverteren, zoals  de plaatselijke bakker en slager met aantrekkelijke weekaanbiedingen. Zij hebben het huis-aan-huisblad nodig om te kunnen concurreren met de grote supermarkten. Voor deze ondernemers is  het vaak veel moeilijker om hun doelgroep te bereiken via Google en Facebook.