Mkb neemt steeds vaker energiebesparende maatregelen

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
27-06-2019

Ondernemers willen best verder verduurzamen, maar zijn ook afwachtend met het oog op het Klimaatakkoord en de plannen van het kabinet. Dat zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland naar aanleiding van onderzoek van Kantar in opdracht van Essent Zakelijk.

 

Negen op de tien ondernemers hebben al één of meer maatregelen genomen en meer dan de helft zegt dat duurzaamheid voor hun onderneming een steeds belangrijker thema wordt, blijkt het onderzoek. Bijna 40 procent verwacht binnen drie jaar (opnieuw) te investeren in maatregelen zoals zonnepanelen, led-verlichting en isolatie, aldus het Essent-onderzoek. Gebrek aan financiële middelen is de belangrijkste reden om dat níet te doen.

 

Het onderzoek laat verder zien dat de bekendheid van ondernemers met energiewet- en regelgeving niet altijd groot is. Zo kent slechts een kwart de Informatieplicht Energiebesparing, waaraan circa 125.000 bedrijven met ingang van 1 juli aanstaande moeten voldoen. “Deze verplichting geldt slechts voor een klein deel van alle mkb-bedrijven”, zegt Visser. “Dat is mogelijk een verklaring dat slechts een beperkt percentage van de ondernemers in dit onderzoek ermee bekend is.” Ondernemers hebben ook weinig tijd gehad om aan de verplichting te kunnen voldoen door de late openstelling van het loket bij de overheid.

 

Zo’n 10 procent van de bedrijven die ertoe verplicht zijn hebben – volgens schatting van Essent - hun energiebesparende maatregelen inmiddels gerapporteerd. Het ministerie van EZK komt op 2 juli met de precieze stand naar buiten. MKB-Nederland voert sinds april de campagne Wattjemoetweten om ondernemers te informeren. Visser: “De campagne draait pas sinds april, maar we hebben het idee dat die goed aanslaat. We rekenen op een flinke eindspurt, maar óók op coulance van de overheid als het gaat om de handhaving straks.”

 

MKB-Nederland blijft ondernemers de komende tijd hier verder over informeren; via de campagne en met voorlichtingscampagnes in samenwerking met kennispartner Essent.