Ondernemers prijzen ambassadenetwerk vooral om persoonlijke inzet

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
30-01-2019

Ondernemers die zaken doen in het buitenland en gebruik maken van het Nederlandse ambassadenetwerk beoordelen die hulp met een 9,3. Dat bleek vandaag bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019. Winnaar werd het consulaat-generaal in Ho Chi Min (Vietnam) als meest genomineerde post. Op de tweede plaats eindigde de post in Riyad (Saoedie-Arabië).

 

Persoonlijke inzet en proactief

De Ambassadeprijs is een initiatief van ondernemersorganisaties evofenedex, MKB-Nederland en VNO-NCW en wordt sinds 1983 om de twee jaar uitgereikt. Persoonlijke inzet en een proactieve aanpak worden door de geraadpleegde bedrijven het meest gewaardeerd. Het algemene waarderingscijfer ligt met een 9,3 twee tiende hoger dan in 2017.

 

Contacten en netwerken

Uit het onderzoek blijkt verder dat 84 procent van de ondervraagde ondernemers het afgelopen jaar een beroep heeft gedaan op een ambassade of consulaat. Ondernemers geven aan het ambassadenetwerk met name te gebruiken voor het leggen van lokale contacten, het verkrijgen van marktinformatie, de ondersteuning bij missies en beurzen en netwerkactiviteiten.

 

‘Meer mkb-ondernemers helpen’

'Uit de enquête blijkt dat mkb-ondernemers de persoonlijke inzet en de proactieve aanpak van de mensen op de ambassades en consulaten erg waarderen', aldus Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. 'Nu is het zaak dat dit nog beter bekend wordt, zodat we samen met de overheid nog meer Nederlandse kleine en middelgrote ondernemers helpen internationaal te gaan ondernemen om zo verder te kunnen groeien.'

 

88 posten genomineerd

De enquête is ingevuld door bijna 900 ondernemers, die posten in 88 landen hebben genomineerd. De prijsuitreiking door Steven Lak van evofenedex en Hans de Boer van VNO-NCW had vanmiddag plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie.