Wetsvoorstel tegen lijnkaping 'zeer welkom'

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
18-12-2018

"Zeer welkom." Dat oordeelt MKB-Nederland over het plan van staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken om lijnkaping (ook wel slamming genoemd) bij wet te verbieden. Ondernemers klagen al jaren over ongewilde overname van hun telefoonlijn(en).

 

Grote frustratie

Al jaren ontvangt MKB-Nederland klachten over lijnkaping. Een misleidende tekst alsof je bij je aanbieder overstapt op een voordeliger abonnement, een telefonische acquisitie waarbij je 'ja' zegt op de vraag of men je aanvullende informatie mag sturen: ineens is je telecomabonnement overgenomen, betaal je meer in plaats van minder en zit je zonder telecomverkeer als je je lijn terug wil of weigert te betalen voor iets wat je nooit hebt gewild. Het is een grote frustratie van veel ondernemers.

 

Telecomcowboys

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwde vorig jaar voor ‘telecomcowboys’ die ondernemers abonnementen aansmeren. KPN kreeg in dat jaar zo’n honderd klachten per maand van ondernemers die zich opgelicht voelden. Onder druk van de overheid is geprobeerd of de telecomaanbieders het onderling konden oplossen. In de praktijk droogden de klachten niet op.

 

Welkome stap

Staatsecretaris Keijzer wil slamming nu bij wet verbieden. Een zeer welkome stap, zegt MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie beveelt de bewindsvrouw aan om, nu ze toch bezig is, gelijk ook andersoortige contracten zoals energiecolportatie mee te nemen in de plannen. Dat scheelt ondernemers veel tijd en geld die ze kwijt zijn aan zaken die je (weer) in vertrouwen zou moeten kunnen regelen. Opvallend is dat sinds de ACM klachten over telefonie registreert, die over energie fors zijn toegenomen.

 

Misleiding

De staatssecretaris heeft het in haar wetsvoorstel - dat voor consultatie online staat - geheel terecht over misleiding, vindt MKB-Nederland. Ondernemers zijn eerder doelwit van oplichters zijn omdat zij niet dezelfde bescherming hebben als consumenten. Voor die groep geldt dat een telecomcontract alleen geldig is als er een 'natte' (een echte) handtekening getoond kan worden door de nieuwe aanbieder.

 

Wat kunt je zelf doen bij lijnkaping?

Het advies aan ondernemers die met slamming te maken krijgen is om eerst de nieuwe aanbieder te proberen de overstap terug te draaien. Met deze is er geen contract. Lukt dit niet, vraag dan de oude aanbieder om hulp. De ACM heeft twee voorbeeldbrieven op de website staan hiervoor.

In het algemeen geldt: pas op met 'ja' zeggen bij een telefonisch contact tegen een 'nieuwe' en o-zo-goedkope nieuwe aanbieder. En een handtekening zetten bij het o-zo-prettige keukentafelgesprek wordt ten zeerste afgeraden!