In de maarteditie van de ‘Blik op Europa’ informeerden wij u over de Nederlandse zorgen inzake de nieuwe verordening natuurherstel. In datzelfde artikel werd ook duidelijk dat het erg lastig is om collega’s uit andere landen ervan te overtuigen dat de uitwerking van de natuurherstelwet kan leiden tot conflicten met andere publieke en socio-economische belangen. Twee maanden later is de situatie veranderd.
'Hoe maken we mensen enthousiast voor ons vak? We hebben een eigen opleidingsinstituut dat BBL-opleidingen verzorgt. Het in stand houden van kleine, specialistische opleidingen staat hoog op onze agenda', vertelt Gert van der Meulen, directeur van de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven NOA.
De verordening natuurherstel introduceert juridisch bindende streefdoelen voor natuurherstel en heeft mogelijk grote gevolgen voor Nederland. Lees hier wat dit inhoudt en of het ook andere lidstaten raakt.
Terwijl ik dit voorwoord schrijf rollen tegenover ons kantoor een voor een de limousines aan om de staatshoofden en regeringsleiders af te zetten bij het Raadsgebouw. Daar begint zo de Voorjaarstop van de EU, die traditioneel over de economische agenda gaat. Na een noodkreet van het Europese bedrijfsleven aan Commissievoorzitter Von der Leyen staat nu de wereldwijde concurrentiepositie van de Europese industrie hoog op de agenda.
Vrijwel alle vervuilde bodems in Nederland die een risico vormen voor milieu en gezondheid zijn in kaart gebracht. Toch zijn er nog heel wat vervuilde plekken die geen risico vormen, maar mogelijk toch ooit gesaneerd moeten worden. Wacht als verantwoordelijke niet te lang met plannen maken: ind 2024 gaat de subsidiepot op slot en u moet al ruim voor de tijd acties hebben ondernomen!
‘Belangrijk is het behoud van bedrijventerreinen en de beschikbaarheid van milieuruimte.' Directeur Kees Noorman van ORAM, de branchevereniging voor de Haven en Industrie in de Metropoolregio Amsterdam maakt zich zorgen over het behoud en de versterking van de zeehavenfunctie. 'Op het moment dat er niet genoeg ruimte is, komt die zeehaven onder druk te staan.'
De meest brandende vraag voor de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi) is hoe het landbouwakkoord wordt uitgewerkt, zegt directeur Henk Flipsen. 'Want dat akkoord - dat echt niet alleen over stikstof gaat - raakt niet alleen boeren, ook ketens van toeleveranciers tot consument.
De overheid wil dat bouwplaatsen zero-emissie worden: geen uitstoot van o.a. CO2. 'Voor ons zware materieel is dat moeilijk haalbaar' zegt directeur Lion Verhagen van de VVT, de Vereniging Verticaal Transport. 'We hebben een overheid nodig die begrip heeft en duidelijkheid geeft. Kunnen ondernemers het materieel dat ze nu aanschaffen over 20 jaar nog gebruiken?'
De geplande Lelylijn, die Noord-Nederland beter met de Randstad moet verbinden, krijgt Europese cofinanciering. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland is dat een belangrijke stap om het project daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen.