Binnenvaart sluit akkoord voor minder broeikasgassen

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
12-04-2018

De binnenvaartsector haalt de komende jaren alles uit de kast om sneller te vergroenen. Daartoe heeft de sector onlangs samen met minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de 'Declaration of Nijmegen' ondertekend. Het doel is concurrerend blijven met weg- en spoorvervoer en 20 procent minder CO2-uitstoot in 2030.

 

Voorsprong

"De binnenvaart heeft een fikse voorsprong als je hun CO2-uitstoot vergelijkt met die van vrachtwagens en treinen. Om deze voorsprong te behouden moeten binnenvaartschepen omschakelen naar nog schonere motoren en brandstoffen", aldus Van Nieuwenhuizen. "Een schip gaat veertig jaar mee, een vrachtwagen wordt na zes of zeven jaar al vervangen door een nieuwe. De sector heeft dus geen tijd te verliezen om de omslag naar nieuwe schonere technologie te maken. De Declaration of Nijmegen is daarvoor een mooi startpunt."

 

Driestappenplan

De Declaration legt vast dat de deelnemende partijen werken volgens een driestappenplan: via haalbaarheidsonderzoek en demonstraties naar praktijkpilots, en als stap drie opschaling. Tot eind 2020 vindt de grensoverschrijdende verkenning plaats naar duurzame binnenvaartoplossingen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar emissies, maar ook naar de aandrijflijn en alternatieve en hernieuwbare brandstoffen. Uit de voorgestelde oplossingen gaat de sector een aantal commercieel haalbare ideeën uitwerken in publiek-private pilots. Afhankelijk van de gekozen oplossing kan de datum van opschaling eerder of later zijn.

 

Snel resultaat mogelijk

Doordat juist nu al grote logistieke bedrijven zich aansluiten bij de Declaration kan al op korte termijn een flinke reductie in CO2-uitstoot worden gehaald. De deelnemende verladers wegen vanaf nu deze uitstoot mee bij hun keuze voor transportmiddelen en kiezen zo eerder voor het minst vervuilende alternatief. Dit geeft een extra impuls aan de vervoerders in de binnenvaartsector om duurzame investeringen te doen om zo een interessanter alternatief voor de verladers te worden.

Commentaar MKB-Nederland en VNO-NCW
De sector toont lef. Is de Rijksoverheid bereid deze zeer Nederlandse sector ook over de financieringshobbel te helpen?