Conjunctuurinformatie: Consumentenprijzen omhoog

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
11-03-2019

Consumentengoederen en -diensten waren in februari 2,6 procent duurder dan een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In januari betaalden consumenten nog 2,2 procent meer dan vorig jaar. De stijging van de consumentenprijzen kwam vooral door de prijsontwikkeling van autobrandstoffen. Ook de prijsontwikkeling van vliegtickets en kleding had een verhogend effect op de stijging van de consumentenprijzen.

 

De consumentenprijsindex is een belangrijke indicator voor het verschijnsel inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder en omvat bijvoorbeeld ook de prijsontwikkeling van koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud.

 

Naast de consumentenprijsindex berekende het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex. Volgens deze methode stegen de prijzen in Nederland 2,6 procent, tegen 2 procent in januari. In de eurozone nam de prijsstijging toe van 1,4 naar 1,5 procent.

 

Minder export naar Groot-Brittannië

De export van goederen van Nederlandse makelij naar Groot-Brittannië is vorig jaar gedaald. Volgens het CBS lijkt dit een teken dat Nederlandse bedrijven inspelen op de naderende brexit door andere afzetmarkten te kiezen.

 

De doorvoer van producten uit andere landen uitgezonderd, ging er voor 20,2 miljard euro aan Nederlandse goederen naar de Britten. Dat is 1 procent minder dan in 2017. Het gaat bijvoorbeeld om trucks, gespecialiseerde machines en vlees. De totale export van Nederlandse industriële goederen nam vorig jaar wel toe, met 5,6 procent. De precieze impact van de brexit kan het CBS niet in cijfers uitdrukken.

 

Het belang van Groot-Brittannië als exportmarkt neemt al langer af doordat Nederland steeds meer zakendoet met opkomende markten. Aan het begin van deze eeuw ging nog circa 10 procent van de export van Nederlands makelij naar de overzijde van het Kanaal. In 2017 was dat nog 7,8 procent en vorig jaar 7,3 procent. Het Verenigd Koninkrijk was in 2018 nog wel het derde land in het rijtje van belangrijkste exportbestemmingen van Nederlandse goederen.

 

Overigens ging de Nederlandse import van Britse goederen vorig jaar flink omhoog. De importwaarde steeg met 13 procent tot 26,4 miljard euro. Alleen in 2012 en 2013 was het bedrag hoger. Volgens het CBS heeft deze toename waarschijnlijk niks met de brexit te maken. Vooral de invoer van aardolieproducten en aardgas zat in de lift. De vraag hiernaar is toegenomen door het aantrekken van de economie. Ook prijsontwikkelingen op de oliemarkt spelen een rol.

 

Meer goederenvervoer Nederlandse vrachtwagens

Nederlandse vrachtwagens hebben vorig jaar in totaal 680 miljoen ton goederen vervoerd: een stijging van ruim 2 procent vergeleken met 2017. Het binnen Nederland vervoerd gewicht klom vorig jaar met 2,6 procent tot 548 miljoen ton. Het binnenlands vervoer is daarmee goed voor meer dan 80 procent van het totaal. Verder reden Nederlandse trucks volgens het CBS bijna 106 miljoen ton vanuit en naar ons land, een toename van 1,5 procent. Het vervoer naar het buitenland ging daarbij omhoog, terwijl andersom sprake was van een daling. Van het goederenvervoer vanuit Nederland gaat ruim 83 procent naar Duitsland en België, op afstand gevolgd door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

 

Omzet groothandels groeit

Nederlandse groothandels hebben in het vierde kwartaal van vorig jaar een 4,1 procent hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Volgens het CBS hadden vooral handelaren in bouwmaterialen, olie en steenkool en elektronische apparaten de wind mee. Handelaren in olie en steenkool boekten de grootste omzetplus. Zij zagen hun inkomsten met meer dan 15 procent toenemen. Dat is overigens een minder grote stijging dan in het voorgaande kwartaal, toen de inkomsten met ruim een kwart toenamen. De prijs van een vat Brentolie lag in het derde kwartaal namelijk hoger dan in de laatste drie maanden van 2018.

 

De groothandel voert de omzet al sinds de tweede helft van 2015 op. Dat de sector goede jaren achter de rug heeft, blijkt ook uit het aantal faillissementen. Vorig moesten 347 groothandels noodgedwongen hun deuren sluiten. Dat is het laagste aantal sinds het CBS beschikt over faillissementscijfers van groothandels.