Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
01-10-2018

De Nederlandse luchtverkeersleiding wordt vernieuwd, in de regio Amsterdam komt een groot aantal laadpalen voor elektrische bussen en er wordt geïnvesteerd in negen binnenvaartschepen die volledig elektrisch gaan varen. Dit zijn een paar projecten waarvoor Nederland 80 miljoen euro subsidie krijgt van Europa. De subsidies komen uit het programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk, dat als doel heeft om binnen de EU tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.

 

Bussen en laadstations

Streekvervoerder Connexxion ontvangt subsidie voor de bouw van 169 laadstations voor 220 nieuwe elektrische bussen. In 2030 moet al het ov-busvervoer in Nederland volledig uitstootvrij zijn. Daarnaast is voor de bouw van extra LNG-tankstations voor wegtransport geld beschikbaar om in Nederland en langs de belangrijkste Europese routes 39 nieuwe van zulke tankpunten neergezet. Dit maakt vrachtverkeer schoner.

 

Binnenvaart

Verder is er subsidie voor scheepsbouwer Port-Liner, die negen containerschepen gaat bouwen die volledig worden voorzien door een elektrische aandrijving. De energie wordt duurzaam opgewekt en opgeslagen in batterijen en accu's in de vorm van containers die kant en klaar aan boord geplaatst worden. Vorig jaar kreeg Port-Liner, dat uitsluitend Nederlandse toeleveranciers heeft, ook al een Europese subsidie voor de bouw van zes elektrische binnenvaartschepen.

 

Spoor

Met de subsidie voor het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS kunnen 55 locomotieven van goederenvervoerders worden voorzien van de nieuwste versie van dit systeem. Hierdoor kunnen de kosten die goederenvervoerders hier zelf voor moeten maken verder worden gedrukt. In 2023 moeten alle locomotieven met de nieuwste versie van ERTMS zijn uitgerust, omdat het systeem op het landelijke spoornetwerk wordt ingevoerd. Als meer Europese landen straks gebruikmaken van ERTMS, kunnen goederenvervoerders zonder beperkingen en aanpassingen over het spoor aldaar.

 

Luchtvaart

De subsidie die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) krijgt, wordt grotendeels gestoken in het zogeheten Single Remote Tower Project, een nieuwe manier om het vliegverkeer af te handelen. Het gebruik van real-time camerabeelden maakt het op termijn mogelijk dat er niet continu op alle verkeerstorens van kleine luchthavens verkeersleiders hoeven te zitten, wat het beheer van het Nederlandse luchtruim efficiënter moet maken.