Extra financiële ondersteuning Nederlandse Digitaliseringsstrategie

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
06-07-2020

Om Nederland digitaal koploper van Europa te houden, moeten bedrijven, consumenten en overheden sneller en innovatiever inspelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. Dat blijkt uit de actualisatie van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie. Hierin maakt het kabinet extra financiering voor kunstmatige intelligentie (AI) bekend en geeft het een overzicht van andere investeringen in technologieën, digitalisering van bedrijfsleven en overheid, digitale vaardigheden van Nederlanders en cyberveiligheid.

 

AI Coalitie

De in oktober gestarte Nederlandse AI Coalitie kreeg onlangs een startimpuls van 23,5 miljoen euro van het kabinet voor onderzoek naar en ontwikkeling van toepassingen. Deze publiek-private samenwerking heeft de Nederlandse aanpak van AI ontwikkeld en streeft naar een publiek-private investering van in totaal 2 miljard euro in zeven jaar. AI belooft een belangrijke basis te zijn voor innovatie in zorg, energie, mobiliteit, landbouw en voeding, maakindustrie en onderwijs. Daarom is onderzoek naar ethische, juridische en sociale aspecten voor het verantwoord toepassen van AI ook een belangrijk doel van deze coalitie.

 

Digitalisering bedrijfsleven

Digitalisering van de industrie is belangrijk voor het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Gezamenlijk hebben bedrijven, overheden, regio's en onderzoeksinstellingen in totaal nu 314 miljoen euro aan investeringen binnen. Begin dit jaar is ook de 'Data Sharing Coalition' van start gegaan. Verschillende sectoren werken hierin aan afspraken die data delen tussen sectoren moet vergemakkelijken. Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) maakt steeds meer gebruik van online verkoop en verdient daar meer aan: dit jaar voor het eerst boven het EU-gemiddelde voor digitaal zakendoen.

 

Digitale vaardigheden

Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker. Voor werkenden is vanaf dit jaar de Subsidieregeling Leren en ontwikkelen In Mkb-ondernemingen (SLIM) in werking getreden. Hiermee kunnen mkb-ondernemers subsidie aanvragen om leren en ontwikkelen op de werkvloer te stimuleren. Tot en met 2022 is hiervoor jaarlijks 48 miljoen euro beschikbaar. Ook krijgen Nederlanders via lopende campagnes als 'Doe je updates' en 'Eerst checken dan klikken' actief informatie om digitaal weerbaarder te worden.

 

Zorginstanties

Tijdens de coronacrisis vraagt de continuering van zorg en ondersteuning voor kwetsbare personen om extra aandacht. Digitale hulpmiddelen zijn niet bij alle zorgorganisaties direct voor handen. Daarom is er binnen de Stimuleringsregeling eHealth Thuis 23 miljoen euro vrijgemaakt om zorg op afstand versneld mogelijk te maken. Dit is een subsidie voor zorgaanbieders die samen met een inkoper bestaande e-gezondheidszorgtoepassingen willen borgen of opschalen.