'Gemeenten kunnen meer doen aan mkb-vriendelijk beleid'

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
11-06-2018

Ondernemers krijgen sneller een beter antwoord bij vragen aan de eigen gemeente. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor verbetering in de lokale dienstverlening, vooral digitaal. Dat blijkt uit een onderzoek bij 160 willekeurige Nederlandse gemeenten, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

 

Beantwoorden vragen

In het onderzoek deden onderzoekers zich voor als ondernemer en keken zo hoe gemeenten vijftien relevante ondernemersvragen per telefoon en vijf per e-mail beantwoorden, bijvoorbeeld over vergunningen, ontheffingen of bestemmingsplanwijzigingen. In vergelijking met eerder onderzoek uit 2013 is de waardering van ondernemers bij telefonische vragen gestegen van een 6,4 naar een 7 en bij vragen per mail van een 6,4 naar een 6,5.

 

Lunchtijd

De betere beoordeling komt vooral doordat ondernemers minder vaak hoefden terug te bellen om een antwoord te krijgen. Ook is het kennisniveau van gemeentemedewerkers vooruitgegaan en wordt er beter gebruik gemaakt van interne informatiesystemen om de ondernemer te beantwoorden. De telefonische bereikbaarheid kan nog beter (vooral rond lunchtijd en aan het einde van de middag), evenals het vaker in één keer afhandelen van vragen en het sneller beantwoorden van e-mails.

Commentaar MKB-Nederland en VNO-NCW
Het is positief dat gemeenten de dienstverlening aan ondernemers verbeteren. Mkb-ondernemers zijn cruciaal voor de lokale economie, werkgelegenheid en leefbaarheid en moeten bij vragen kunnen rekenen op adequate hulp van hun gemeente. Echt mkb-vriendelijk beleid voeren omhelst echter uiteraard veel meer. Juist daar schort het vaak nog aan.
 
De dienstverlening aan ondernemers is ook een van de aspecten die een rol spelen in
de verkiezing van de mkb-vriendelijkste gemeente van Nederland. In deze peiling wordt mkb-ondernemers ook gevraagd naar hun mening over de snelheid van betalen, de hoogte van de lokale lasten, kansen op aanbesteding, vergunningverlening of beleid voor starters. Daaruit komt een ranglijst. Gemeenten krijgen de mogelijkheid een rapport te bestellen met de uitkomsten, een vergelijking met andere gemeenten en advies met verbeterpunten.