Internetconsultatie over wijziging treinremsystemen en stopborden

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
01-04-2019

Het ministerie van Infrastructuur is een consultatie gestart over de wijziging van de regeling spoorverkeer. De wijziging moet de regelgeving in lijn brengen met Europese regelgeving. Enkele specifieke Nederlandse eisen voor de beremming van treinen komen daarmee te vervallen. Ook wordt de seingeving aan machinisten verbeterd om de spoorveiligheid te vergroten. Zo worden de zogenaamde S(top)-borden zichtbaarder en eenduidiger.

 

Meer vrijheid

Dat de specifiek Nederlandse voorschriften komen te vervallen, geeft spoorwegondernemingen meer eigen verantwoordelijkheid. Zij krijgen namelijk de vrijheid om zelf te bepalen hoe zij aan de vereiste remprestaties voldoen en krijgen de mogelijkheid om dit zelf in hun eigen veiligheidsbeheersystemen voor te schrijven. Dat is vooral van belang voor internationaal werkende spoorwegondernemingen. Deze kunnen hiermee het internationale treinverkeer optimaliseren, zonder dat zij bij grensovergangen aanpassingen aan treinen moeten uitvoeren vanwege specifieke nationale voorschriften.

 

Stoptekens

De S(top)-borden worden zichtbaarder, krijgen een hogere attentiewaarde en worden eenduidiger. Dat moet ertoe leiden dat treinen minder vaak een stopteken voorbijrijden en zo de veiligheid op het spoor vergroten.

 

Reacties zijn mogelijk tot en met 30 april op alle onderdelen van de voorgestelde herziening van de regeling spoorverkeer. Kijk hier voor de internetconsultatie.