Meer geld voor aanvragen schone vrachtwagens en bouwmachines

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
23-06-2022

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat verhoogt het subsidiebudget voor de regeling voor schone vrachtwagens dit jaar met nog eens 11,5 miljoen euro, bovenop de 13,5 miljoen die al voor deze regeling was uitgetrokken. Ook voor schone machines op de bouwplaats komt meer geld beschikbaar: het budget van 8,3 miljoen euro stijgt met nog eens 22,2 miljoen. Het geld komt uit de potten voor komende jaren: dat wordt naar voren geschoven. Dit schrijft ze in de Voortgangsbrief Duurzaam Vervoer aan de Tweede Kamer.

 

Alleen voor al ingediende plannen

De oorspronkelijke subsidiepotten dit jaar voor deze twee vervoerstypen waren binnen een dag op. De minister wil met het naar voren halen van budgetten de ‘mooie plannen die er liggen’ kunnen honoreren. Op korte termijn levert dit bovendien tot klimaat- en stikstofwinst. Het geld gaat naar de voor 9 mei bij RVO ingediende plannen. Nieuwe aanvragen kan dit jaar niet meer.

 

Dankzij deze bedragen komen er 450 vrachtwagens bij die elektrisch of op waterstof rijden. Dat zijn er nu pas zo’n 200. Het geld voor de bouw gaat naar de aanschaf van nieuwe machines, of ombouw van bestaande machines die nu nog op diesel draaien, zoals graafmachines op rupsbanden, betonmolens, batterijpakketten voor op de bouwplaats en mobiele hijskranen.

 

Komende jaren minder geld

Nu extra geld inzetten betekent dat er komende jaren minder subsidiebudget is. Voor vrachtwagens onderzoekt Heijnen momenteel de mogelijkheden om dat budget verder aan te vullen. Hier heeft de Tweede Kamer ook om gevraagd. Voor bouwmachines is er de komende jaren enkele honderden miljoenen euro’s beschikbaar. Ook daar houdt het kabinet vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat er genoeg middelen zijn om een forse verduurzamingsslag in de bouw te maken.

 

Niet wachten op vrachtwagenheffing

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn verheugd dat I&W extra geld heeft gevonden en alsnog een deel van de subsidieaanvragen van wegvervoerders die eerder waren uitgeloot kan honoreren. Er is veel animo onder ondernemers om te werken aan de gewenste omslag naar elektrische trucks. Voor de opschaling naar minstens 12.000 e-trucks in 2030 is echter de komende jaren wel een substantieel subsidiebudget nodig. De invoering van de vrachtwagenheffing die hierin zou voorzien is namelijk uitgesteld tot medio 2026. Het wetsvoorstel ligt bovendien nog bij de Eerste Kamer. Dat is te laat voor de introductie van de e-trucks.