Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
08-11-2018

Er komt meer plek in de trein voor reizigers tussen Amsterdam en Utrecht, een van de drukste stukken spoor van Nederland. Door een aanpassing van het station Nijmegen wordt het voor NS namelijk mogelijk om op het hele traject Nijmegen – Schiphol met langere treinen te gaan rijden. Dit is hard nodig, omdat het grote aantal treinreizigers tussen vooral Utrecht en Amsterdam snel groeit. Op de drukste momenten zijn er straks 20 procent extra zitplaatsen beschikbaar ten opzichte van nu. Dat heeft staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) bekendgemaakt.

 

Aantrekkelijk openbaar vervoer

"Het aantal treinreizigers groeit hard. De trein is dus voor steeds meer mensen aantrekkelijk, maar we moeten er alles aan doen om dit zo te houden. Staan in de trein doet iedereen natuurlijk het liefst zo min mogelijk," aldus Van Veldhoven. "Met NS en ProRail zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op alle drukke stukken spoor. Maar door langere treinen in te zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen voor reizigers die nu te maken hebben met drukte."

 

Langere treinen

Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukste stukken spoor in ons land. Nu kunnen op het hele traject Schiphol - Nijmegen alleen treinen rijden die tien rijtuigen lang zijn. Spoorbeheerder ProRail vervroegt een geplande aanpassing met drie jaar, om zo al in het najaar van 2019 langere treinen te laten rijden. Op de drukste momenten van de dag kan NS hierdoor met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, wat een toename van tweehonderd zitplaatsen is ten opzichte van de duizend plekken nu.

 

Meer treinen

Om ervoor te zorgen dat het aantal treinen per uur op het traject Schiphol – Nijmegen omhoog kan, moet er een extra perron op station Nijmegen komen, moet de perrontunnel doorgetrokken worden en moet het aantal opstelplekken voor treinen die stilstaan uitgebreid worden. De plannen hiervoor worden nu uitgewerkt. Tussen 2022 en 2026 moeten de werkzaamheden plaatsvinden.