Nederland ontvangt Europese bijdrage voor infrastructuur

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
18-12-2017

Nederland ontvangt 82,8 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten. De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk. Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.

 

Spoor
Zo wordt er 32 miljoen uitgetrokken voor de inbouw van spoorbeveiligingssysteem ERTMS in Nederlandse goederenlocomotieven die op de verbinding Rotterdam-Genua rijden. Voor de inbouw in driehonderd goederenlocomotieven in Nederland is in totaal 72 miljoen euro nodig. Dankzij de EU-subsidie en een bijdrage van het ministerie van Infrastructuur van 15 miljoen euro blijven de kosten voor de goederenvervoerders beperkt. De inbouw van ERTMS is van belang voor de toekomstige invoering van het systeem op ons landelijke spoornetwerk.

 

Water
Met het toekennen van 11 miljoen euro voor modernisering van het Twentekanaal en de binnenhavens van Hengelo en Almelo, komt er meer ruimte voor de Nederlandse binnenvaart. Door het Twentekanaal te verruimen wordt dit geschikt voor grotere schepen, wat het transport van goederen over water een impuls moet geven. Er zal uiteindelijk over een lengte van 33 kilometer worden gebaggerd. Ook worden de kades in de havens van Hengelo en Almelo vernieuwd en komt er bediening van sluizen op afstand.

 

Scheepvaart
Tot slot komt er 7 miljoen euro beschikbaar voor de bouw van zes klimaatneutrale, elektrisch aangedreven binnenvaartschepen. Dit geld is toegewezen aan Port Liner, een project met alleen maar Nederlandse toeleveranciers. Port Liner wil in augustus 2018 met het eerste klimaatneutrale en emissieloze schip van Nederland de vaart in. Dat wordt het eerste in een serie van zes duurzame schepen. De energie wordt duurzaam opgewekt en opgeslagen in batterijen en accu's. Door de elektrische aandrijving kunnen de schepen ook 8 procent meer volume vervoeren dan reguliere dieselschepen.

 

Commentaar VNO-NCW en MKB-Nederland

Dit is een belangrijke impuls voor de modernisering van het spoorgoederenvervoer.