Nederlandse consumentenbestedingen stijgen opnieuw in 2017

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
18-12-2017

In het derde kwartaal hebben Nederlandse consumenten online 5 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten. Daarmee komen de online bestedingen in de eerste negen maanden op 15,7 miljard euro uit, een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

 

Productaankoop stijgt sneller

In het derde kwartaal zijn er 49,7 miljoen online aankopen gedaan. Met een groei van 22 procent stijgen de productaankopen - zoals kleding, speelgoed en elektronica - harder dan aankopen van diensten, zoals pakketreizen en evenementtickets (18 procent). Met de feestdagen in het vooruitzicht worden de bestedingen in het vierde kwartaal geschat op 7 miljard euro, waarmee de totale online omzet in 2017 op 22,7 miljard euro uitkomt. Dit zou een stijging van 14 procent ten opzichte van vorig jaar betekenen. Het totale aantal online aankopen over 2017 komt naar verwachting uit op 201 miljoen euro.

Gezondheid, voedsel, tuinen
De Nederlandse consument is vooral meer online gaan spenderen aan producten. De online bestedingen aan gezondheid & schoonheid (+57 procent), voedsel (+47 procent) en huis & tuin (+47 procent) stegen explosief. De top-5 in groei in bestedingen bestaat verder uit de segmenten schoenen & lifestyle (+36 procent) en kleding (+29 procent). Telecom is het enige productsegment dat een daling in bestedingen laat zien.