Papierloos transport in Benelux

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
05-03-2018

Vanaf nu hoeven transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voor hun transport tussen deze landen geen papieren vrachtbrieven meer te gebruiken. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft samen met haar Belgische en Luxemburgse collega's het startschot gegeven voor een proef met digitale vrachtbrieven in de Benelux.

 

Breder gebruik

Tot nu werd nog op papier een vrachtbrief opgesteld over de vrachtwagenlading. Nog niet eerder werd er vanuit Nederland voor internationaal transport gebruikgemaakt van de digitale vrachtbrief. Om deel te kunnen nemen aan de proef, moeten transporteurs werken met software van een erkende leverancier. De proef moet de aanzet zijn tot een breder gebruik van de digitale vrachtbrief in Europa. Voor de Nederlandse transportsector is het belangrijk dat straks ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren.

 

Goedkoper en veiliger

Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo'n veertig miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers 4,50 euro per vrachtbrief. Ook is de kans om fouten te maken met elektronische vrachtbrieven kleiner. Voor het milieu is het ook goed nieuws, want de digitale brief kan alleen al in Nederland leiden tot een besparing van zo'n zeshonderd volle vrachtwagens aan bedrukt papier. Ook zijn er mogelijkheden voor track & trace, waarmee de opdrachtgevers op elk moment de locatie van hun lading kunnen achterhalen en zo de planning hierop kunnen aanpassen.

 

Minister Van Nieuwenhuizen: "Nederland is een handelsland. Veel vrachtvervoer gaat over de grens van en naar onze zuiderburen. Met digitale vrachtbrieven wordt het grensoverschrijdend vervoer nu een stuk makkelijker, veiliger en goedkoper. Per jaar bespaart dit alleen al 180 miljoen euro aan administratieve rompslomp voor het Nederlandse bedrijfsleven."