Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
05-02-2018

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) trekt ruim 300 miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag-Rotterdam geschikt te maken voor acht intercity's en zes sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden.

 

Verdubbeling spoor

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

 

Intensievere benutting

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo'n 'tienminutentrein' rijdt een feit: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity's per uur per richting en tussen Utrecht en Houten Castellum rijden nu zes in plaats van vier sprinters tijdens de spits.

Commentaar MKB-Nederland en VNO-NCW
Een belangrijke bouwsteen uit de NL Next Level-publicatie 'Schaarse ruimte, slimme oplossingen' wordt met deze aanpak ingevuld.