Sociaal ondernemen doe je zó

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
26-11-2018

Stichting Management Studie heeft een nieuw boek over sociaal ondernemen gepresenteerd. Daarin vertellen zeventien bedrijven over hoe zij daar invulling aan geven. Tot die bedrijven behoren Vegebo (schoonmaak, zorg en facilitaire dienstverlening), energienetwerkbedrijf Alliander, De Volksbank, kringloopbedrijf Rataplan en horecabedrijf The Colour Kitchen. Concrete tips en voorbeelden kunnen andere bedrijven helpen om meer maatschappelijke waarde toe te voegen.

 

Hybridisering

Het boek is gebaseerd op een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De onderzoekers stellen vast dat er sprake is van een 'hybridiseringstrend': non-profitorganisaties zien steeds meer de waarde in van financiële onafhankelijkheid en winstgedreven ondernemingen erkennen steeds meer het belang van het creëren van maatschappelijke waarde. Zo groeien deze twee groepen naar elkaar toe. Die trend doet zich voor bij alle soorten ondernemingen, zoals grote bedrijven, familiebedrijven, coöperaties en het midden- en kleinbedrijf.

 

Duurzaamheid

Elke onderneming komt bijvoorbeeld met duurzaamheidsvragen- en eisen in aanraking via belanghebbenden als klanten, aandeelhouders en medewerkers. De onderzoekers stellen wel vast dat de overgrote meerderheid van de ondernemingen nog passief met dit soort uitdagingen omgaat.

 

Bestel hier het boek.