Uber is taxidienst volgens Europees Hof

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
21-12-2017

Uber is geen digitale dienst maar een vervoersdienst, zo oordeelt het Europees Hof van Justitie. Dat betekent dat lidstaten van de Europese Unie de voorwaarden waarin die vervoersdienst wordt verleend mogen reguleren. Uber zelf stelt dat in de meeste landen dat al gebeurt en de uitspraak daarom geen grote gevolgen heeft.

 

Europa stelt minder strenge eisen aan digitale diensten, omdat de EU graag de ontwikkeling ervan wil stimuleren. Europa heeft op dit punt nog een achterstand op Azië en de Verenigde Staten. Uber heeft zichzelf altijd gepresenteerd als een bemiddelingsdienst voor vraag en aanbod in taxivervoer, niet zozeer als een daadwerkelijke aanbieder. Traditionele taxibedrijven vinden dat oneerlijke concurrentie, omdat Uber aan andere regels moet voldoen.

 

Het grootste taxibedrijf van Barcelona sleepte Uber daarop voor de rechter als aanbieder van illegale taxiritten. Specifiek ging het om UberPop, een dienst waarbij mensen met hun eigen auto’s tegen betaling anderen vervoeren. Als gevolg van die rechtszaak heeft Uber deze dienst in Spanje beëindigd. In Nederland werd UberPop in 2015 verboden.

 

De rechtbank in Spanje kwam er niet uit. Hierop volgde een gang naar het Europese Hof van Justititie. Het Hof oordeelt nu dat het bij UberPop ging om bemiddeling tussen mensen die met hun privéauto anderen tegen betaling vervoeren. Dat kwam weliswaar via de app tot stand, maar de dienst zelf valt onder transport en vervoer. Het is aan de lidstaten zelf om te bepalen onder welke voorwaarden zo’n taxidienst wordt aangeboden.

 

Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor andere tech-bedrijven die zoals Uber zich richten op traditionele diensten. Landen kunnen striktere eisen stellen over naleving van fiscale en sociale wetgeving. Ze hoeven niet meer te bewijzen aan de Europese Commissie dat die redelijk en in proportie zijn.

 

Uber zelf benadrukt dat de uitspraak voor zijn werkzaamheden in veel EU-landen geen grote gevolgen heeft, omdat in de meeste landen al onder de regels voor transportdiensten valt. Het bedrijf wil diensten als Uber reguleren en de dialoog aangaan met steden in heel Europa. De uitspraak van het Europees Hof van Justitie biedt daartoe vooral extra duidelijkheid.