Vergroot je kennis over omgaan met klanten met dementie

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
23-05-2019

Hoe reageert de kapper wanneer de klant zijn spiegelbeeld niet herkent? Of de horecamedewerker wiens gast in het restaurant zijn lunch vergeet af te rekenen? Dementie zie je niet altijd aan de buitenkant. Toch zijn er verschillende signalen waaraan de ziekte te herkennen is. Medewerkers met klantcontact kunnen hun kennis over omgaan met klanten met dementie vergroten door het volgen van een gratis online training op samendementievriendelijk.nl/injewerk.

 

Gratis online training

Het aantal mensen met dementie in Nederland groeit vanwege de vergrijzing. Steeds meer mensen komen op hun werk in contact met mensen met dementie. Uit onderzoek van Samen dementievriendelijk onder mantelzorgers van mensen met dementie blijkt dat goede dienstverlening dan nog veel te wensen overlaat. Als direct naasten weten mantelzorgers als geen ander hoe hun naaste behandeld wordt. Bij bijna 60 procent  van de onderzochte beroepsgroepen ervaren mantelzorgers onbegrip. Met name gemeenten, beveiligers, banken en telefonische klantenservices laten veel te wensen over. Daarom is Samen dementievriendelijk de campagne 'Dementievriendelijk in je werk' gestart. 

 

Medewerkers met klantcontact kunnen in een online training op samendementievriendelijk.nl/injewerk hun kennis over omgaan met klanten met dementie vergroten. In slechts 15 minuten leer je de belangrijkste signalen van dementie herkennen en hier op een goede manier mee omgaan. Er zijn 11 gratis trainingen voor specifieke beroepsgroepen zoals 'in de thuiszorg', 'bij de kapper' en 'bij de bank'. Ook is er een algemene training voor iedereen.

 

Krimpende beroepsbevolking voor toenemend aantal klanten met dementie

Wegens de vergrijzing verdubbelt het aantal mensen met dementie - nu zo'n 200 duizend - de komende 20 jaar terwijl de beroepsbevolking juist afneemt. Minder werkenden krijgen dus te maken met méér mensen met dementie. Kappers, pedicures, tandartsen en thuiszorgmedewerkers reageren goed op klanten met dementie die er nog zelfstandig op uit gaan. Circa 80 procent van de respondenten geeft aan dat ze begrip hebben en weten hoe ze om moeten gaan met dementie.

 

Dementie en het bedrijfsleven: Het wringt aan twee kanten

Dit positieve beeld geldt echter niet voor alle 12 onderzochte branches. Volgens mantelzorgers reageert een krappe derde van de medewerkers van banken en gemeentehuizen goed op hun naasten met dementie. Goede dienstverlening van medewerkers van telefonische klantenservice en beveiliging ervaart een magere 11 en 15 procent van de mantelzorgers. Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter ook dat heel veel mensen met dementie al niet meer zelfstandig erop uit gaan. Het wringt dus aan twee kanten. Enerzijds weten werkende mensen niet altijd hoe ze kunnen reageren en helpen. Anderzijds voelen mensen met dementie zich niet begrepen, waardoor ze zich terugtrekken uit het maatschappelijk leven. Isolement ligt dan op de loer.

 

Campagne Samen dementievriendelijk

Met de campagne 'Dementievriendelijk in je werk' wil Samen dementievriendelijk (initiatief van Alzheimer Nederland, PGGM en het ministerie van VWS) de bewustwording van de impact van dementie vergroten onder werkend Nederland.