"Winkeliers moeten inzetten op digitalisering"

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
22-02-2018

Negen gemeenten (Gemeente Aalten, Bronckhorst, Berkelland, Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Winterswijk, Zoetermeer, Gooise Meren en Amersfoort) hebben maandag 19 februari tijdens het Retailcongres - in het bijzijn van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken - een zogenoemde Retaildeal getekend. Daarmee komt het totaal aantal Retaildeals op 152.

 

Aantrekkelijke winkels zijn cruciaal voor de leefbaarheid van onze steden en dorpen. De grote toename van het aantal webwinkels maakt echter dat ook fysieke winkeliers volop moeten inzetten op digitalisering, meent de staatssecretaris. Zo houden ze klanten gebonden aan de eigen zaak en verhogen ze de omzet. Dat is ook goed voor de werkgelegenheid.

 

Belangrijk

Keijzer stelt dat met het tekenen van deze deals gemeenten laten zien dat ze de toekomst van hun winkelgebieden belangrijk vinden. De deals dragen ook bij aan een betere samenwerking tussen ondernemers, overheden en vastgoedontwikkelaars.

 

Leegstand

Een van de belangrijkste pijlers onder een Retaildeal is het tegengaan van leegstand. De markt voor winkelpanden staat extra onder druk na het faillissement van grote ketens als V&D. Op 1 januari 2017 stond 7,1 procent van de Nederlandse winkels leeg: ruim 15.000 panden.

Om de problemen aan te pakken, werkt een landelijk team samen met gemeenten aan de vraag hoe en waar er vierkante meters uit de markt kunnen worden genomen. Ook worden uitbreidingsplannen kritisch tegen het licht gehouden.

 

Verlenging Retailagenda

Toenmalig minister Kamp van Economische Zaken nam in maart 2015 het initiatief voor de landelijke Retailagenda. Inmiddels hebben 152 gemeenten en alle provincies een Retaildeal getekend. In deze deals versterken gemeenten of regio’s hun winkelgebieden in nauw overleg  met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Ook wordt vastgelegd op welke locaties winkels kansrijk zijn en op welke locaties niet. Voor winkelbedrijven is duidelijkheid hierover van belang om te besluiten of zij zich wel of niet willen vestigen in een stad.

Commentaar:
MKB-Nederland en VNO-NCW steunten de retaildeals.