11 OKT, 2024 • Blog
‘Agressie tegen ondernemers moeten we nooit normaal vinden’
Een verhuftering van de samenleving. Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, ziet Nederland veranderen. En niet op de goede manier. In zijn blog vraagt hij aandacht voor de toenemende agressie tegen ondernemers.
Mensen hebben tegenwoordig korte lontjes. Al is dat eigenlijk nog een te vriendelijke bewoording voor de verhuftering die we breed in de samenleving zien. (Ook) ondernemers en hun medewerkers zijn steeds vaker het slachtoffer van agressie en geweld van ‘klanten’. Het is een afschuwelijke en zorgwekkende trend, die we alleen gezamenlijk kunnen doorbreken. Werkgevers, overheid en wij allemaal, als publiek, hebben hier een rol. Dat is ook de centrale boodschap in deze Week van de Veiligheid, die dit jaar in het teken staat van agressie en geweld tegen ondernemers.
De jonge kassamedewerker die na zijn werk door een groep gasten wordt opgewacht omdat hij het lef had een van hen aan te spreken toen die iets probeerde te jatten. De kroegbaas die een glas naar zijn hoofd krijgt nadat hij geweigerd heeft deze opnieuw te vullen, omdat de laatste ronde al voorbij is. Het zijn slechts een paar voorbeelden van wat er dagelijks gebeurt: in winkels, in de horeca, in de trein, bij het tankstation. Je hoeft iemand maar ergens op aan te spreken of je krijgt de ernstigste verwensingen naar je hoofd. Of (veel) erger nog.
Dat doet iets met mensen
Dat doet iets met mensen. In de horeca en detailhandel werken veel jongeren in een bijbaan. Bedenk wat het voor 16-jarigen betekent als ze worden bedreigd of verrot gescholden terwijl ze iets proberen bij te verdienen. Dat heeft enorme impact. Het gaat hier om mensen – jong én oud – die gewoon hun werk doen en voor ons klaar staan als we willen winkelen, borrelen, met de bus of trein naar een festival gaan. Het veiligheidsgevoel staat bij hen onder grote druk.
We kunnen hier alleen iets tegen doen als we allemaal onze rol pakken. Werkgevers moeten zorgen voor een veilige werkplek. Dat doen ze door te investeren in weerbaarheidstrainingen voor hun mensen, in beveiligingscamera’s en andere technieken. Door hun medewerkers duidelijk te maken dat natuurlijk de klant koning is, maar er wel degelijk grenzen aan zitten. Werkgevers moeten vooral ook altijd aangifte blijven doen. Ik weet dat die bereidheid nu vaak laag is en ik snap ook waarom, want het kost veel tijd en aangiftes krijgen bij de politie lang niet altijd een vervolg. Maar het is belangrijk dat we precies weten wat en hoe vaak incidenten zich voordoen, zodat we ook meer inzicht krijgen.
Heb oog voor het slachtoffer
Onze overheid moet er glashelder in zijn dat agressie en geweld niet worden getolereerd en dat je daar als dader ook niet mee wegkomt. Goed is dat de overheid deze week in samenwerking met sectoren een campagne is gestart met indrukkende filmpjes van slachtoffers, en zo aandacht vraagt voor dit grote probleem. En natuurlijk moet de overheid handhaven. Je moet er als ondernemer op kunnen rekenen dat de politie komt als je belt en actie onderneemt.
Wat kunnen wij doen, als ‘het grote publiek’? Ik snap dat je als getuige het liefst wegkijkt als je ergens getuige van bent, want voor je het weet ben jij de volgende. Het is ook lastig om de dader aan te spreken en je hoeft ook echt niet de held uit te hangen. Maar het helpt als je oog hebt voor het slachtoffer. Ontferm je over een uitgescholden conducteur, ga in gesprek met de barman of het meisje bij de zelfscankassa die de volle laag krijgt. Zodat die het gevoel heeft er niet alleen voor te staan, en dat het niet normaal is wat er is gebeurd.
Het is niet normaal
Want agressie en geweld, het ís niet normaal. En we mogen dat ook nooit normaal gaan vinden.
Deze blog verscheen eerder op De Ondernemer