23 FEB, 2021 • Blog

Kleine bedrijven keihard geraakt

Het behoeft geen betoog dat met name kleine bedrijven keihard worden geraakt door de coronacrisis. We moeten voorkomen dat zij van het speelveld verdwijnen en de grote steeds groter worden.

 

In tal van sectoren vechten ondernemers voor hun voortbestaan. Evenementen, reizen, toerisme,  kappers en anders contactberoepen, winkels, horeca, het financiële leed in de gesloten sectoren is groot en wordt met de dag groter. Ja, er zijn steunpakketten, maar die kunnen niet voorkomen dat ondernemers steeds verder in de min belanden en hun schulden zich opstapelen.
 

Financiering

Het gebrek aan goede financiering maakt deze bedrijven kwetsbaar voor ongewenste overnames en foute geldschieters. Dat is een reëel risico. Met ongewenste overnames bedoel ik grote marktpartijen die de kleine in nood verkerende spelers voor een prikkie opkopen. Met foute geldschieters bedoel ik criminelen die in deze ondernemers makkelijke slachtoffers zien en zo hun onderwereldpraktijken naar de bovenwereld proberen te brengen.

 

Het baart me zorgen dat kleine bedrijven steeds meer in de verdrukking komen. In bepaalde gevallen gaat het om problemen die al langer speelden, maar door corona onder een vergrootglas liggen.

 

Concurrentie is gezond, maar van een gelijk speelveld is op verschillende markten nauwelijks nog sprake. Zo kampt onze zelfstandige detailhandel al veel langer met de opkomst van grote buitenlandse internetplatforms, waartegen het niet eerlijk concurreren is. De winkelstraten krijgen een dubbele klap als de consumenten die nu noodgedwongen online kopen, na de lockdown niet meer terugkomen.

 

“Het baart me zorgen dat kleine bedrijven steeds meer in de verdrukking komen”

 

Marktmacht

In andere sectoren gaat het vooral om markt- en inkoopmacht. Inkooporganisaties worden groter en groter en kleine leveranciers hebben geen enkele onderhandelingspositie. Dan is het slikken of stikken. Voor jou tien anderen. Die ongelijkheid zien we ook terug in het betalingsgedrag en bij aanbestedingen. Kleine bedrijven met vaak de meest geweldige producten en diensten leggen het af. Zij kunnen niet meedoen in de prijzenslag – zelfs tot ónder de kostprijs – waarmee sommige partijen marktaandeel willen winnen.

 

Of neem het transportbedrijf dat aan alle eisen voldoet en zijn medewerkers goed betaalt. Hoe lang houdt die de concurrentie vol met bedrijven die met Oost-Europese chauffeurs in zee gaan tegen veel lagere kosten? Dat is precies de kant die we niet op willen met elkaar.

 

Als we niet oppassen, worden kleinere bedrijven zo langzaam maar zeker uit de markt gedrukt. Dat gaat ten koste van innovatie, van ondernemerschap en van een gevarieerd aanbod van producten en diensten. Richting politiek zeg ik daarom: zet dit thema hoog op de agenda voor de volgende kabinetsperiode. En zorg met een herstelpakket op de korte termijn dat ondernemers deze crisis kunnen overleven.

 

Jacco Vonhof
voorzitter MKB-Nederland

 

Deze column is op dinsdag 23 februari ook verschenen op De Ondernemer.

 

coronacrisis