18 DEC, 2025 • Nieuws
Sterke retailagenda cruciaal voor economie en welvaart
De retail is in meerdere opzichten van grote maatschappelijke en sociale waarde in stad én regio, maar kampt met de nodige problemen. Daarom hebben de retailbranches* aangesloten bij en in samenwerking met VNO-NCW en MKB-Nederland de Ondernemersagenda Retail opgesteld. Daarin benoemen zij zeven kernpunten en geven zij aan wat nodig is om tot oplossingen te komen. De sectoragenda is vanmiddag bij DAKA Sport in Rotterdam door MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof samen met de betrokken branches aangeboden aan demissionair minister Karremans van Economische Zaken.
Banen voor stagiairs en herintreders, startende ondernemers met een ambacht tot en met nieuwe banen die voortkomen uit innovaties: de retail levert een grote en onmisbare bijdrage aan de lokale economie en maatschappelijke initiatieven, zorgt voor levendige binnensteden en essentiële voorzieningen in dorpskernen waardoor het voor inwoners er prettig wonen, werken en verblijven is. De sector – met circa 82.000 fysieke winkels en bijna 95.000 webshops – is goed voor 1 op de 10 banen in ons land, een omzet van 165 miljard euro per jaar en een bijdrage van 3,5 procent van ons BBP. Een sector van betekenis dus.
Grote uitdagingen
Aandacht en actie voor de retail is broodnodig, aldus de gezamenlijke brancheorganisaties in hun Ondernemersagenda Retail. Want achter de macro-economische cijfers schuilen talloze bedrijven -van ambachtelijke micro- tot filiaalbedrijven – die worden geconfronteerd met grote uitdagingen, zoals de verduurzamingsopgave, de structureel toenemende regeldruk, personeelstekorten, inflatiedruk en de stijgende loonkosten die voor sommige bijna niet meer te dragen zijn. Het is daarom essentieel dat een nieuw kabinet een duidelijke visie heeft op de retail en het belang ervan in een gezonde economie.
Bestendig beleid
Om hun onmisbare maatschappelijke bijdragen te kunnen blijven leveren, hebben retailers van klein tot groot behoefte aan eenduidig en bestendig beleid dat is gericht op de toekomst. De gezamenlijke organisaties geven in de agenda zeven kernpunten aan waarop actie nodig is: van versterking van het werkgeverschap, de aanpak van regeldruk en veiligheid en weerbaarheid tot verduurzaming en investeren in winkelgebieden.
Zo moet de komende jaren onder meer een evenwicht worden gevonden tussen loongroei en de economische vooruitzichten in de sector. Lonen moeten bepaald worden aan de cao-onderhandelingstafel tussen werkgevers en vakorganisaties, aldus de retailorganisaties. Nu stijgen de lonen fors meer dan de inflatie door ingrijpen van de overheid.
Vervolg Impulsaanpak Winkelgebieden
Ten aanzien van winkelgebieden pleiten zij onder meer voor een vervolg van de succesvolle Impulsaanpak Winkelgebieden en om winkels op te nemen in de Leegstandswet, waarmee gemeenten meer slagkracht krijgen om leegstand aan te pakken. Te veel lege winkels leiden tot verloedering en werken onveilige situaties en criminaliteit in de hand. In alle winkels die op dit moment leeg staan, kunnen 10.000 woningen worden gerealiseerd en jaarlijks nog eens 3.000 extra woningen vanwege nieuwe leegstand.
Oplossingen
De Ondernemersagenda Retail is een sectoraal vervolg op de in juli 2024 gepresenteerde Ondernemersagenda voor het brede mkb van MKB-Nederland. Die agenda gaat over de oplossingen die ondernemers hebben voor grote maatschappelijke vraagstukken en wat zij nodig hebben om die belangrijke bijdrage aan economie en samenleving te kunnen (blijven) leveren. Ook in Ondernemersagenda Retail staan daarvan vele voorbeelden.
* Vakcentrum, INretail, Thuiswinkel.org, NBOV, KNS, ANKO, Dibevo, NSO-Retail, KBb, Techniek NL, NOVAKA, VBW, NSV, FGZ, Slijtersunie, BOVAG, RND, CBL, ANVR