16 MEI, 2024 • Weekbulletin

'Voer snel aanbevelingen schulden in'

Veel ondernemers staat sinds corona nog steeds het water aan de lippen. Ze hebben te maken met tijdens corona opgebouwde schulden en behalen nu, gegeven enorm gestegen kosten, onvoldoende rendement om deze schulden af te kunnen lossen.

 

Het grootste deel van deze groep ondernemers met problematische schulden bestaat uit zelfstandigen. Dat zijn ondernemers die persoonlijk aansprakelijk zijn voor hun zakelijke schulden. Zoals zzp’ers en ondernemers met bijvoorbeeld een eenmanszaak of een vennootschap onder firma (VOF). Dit heeft een grote weerslag heeft op henzelf, hun gezin, hun welbevinden en toekomstperspectief. Zij dreigen hun huis kwijt te raken en alles wat zij ooit hebben opgespaard en opgebouwd.

 

Mede op aandringen van MKB-Nederland heeft minister Adriaansens in september 2022 de heer Bruno Tideman als aanjager aanpak problematische schulden voor ondernemers aangesteld.  Op 19 december jl. is zijn rapport aan de Tweede Kamer gezonden samen met een brief van de minister (Kamerstuk 35 420 nr. 531, bijgevoegd) waarin 24 aanbevelingen van de aanjager zijn opgesomd en waarin de minister aangeeft welke aanbevelingen op korte termijn kunnen worden opgepakt.

 

Daar is haast bij. Het onlangs gepubliceerde jaarverslag 2023 van schuldhulpverleningskoepel NVVK onderstreept de noodzaak van het snel invoeren van de volgende aanbevelingen:

  1. Versneld mogelijk maken dat het Waarborgfonds saneringskredieten ook voor ondernemers kan worden ingezet. Zodat de (gemeentelijke) kredietbank de schulden van de ondernemer bij verschillende schuldeisers in één keer aflost en de ondernemer nog maar één schuldeiser heeft.
  2. Het TOA-krediet, ingesteld om WHOA-saneringsakkoorden te faciliteren, is een instrument dat nu ten onrechte niet is gebruikt als kredietfaciliteit voor die ondernemers (in de kern gezond) die met een overbruggingskrediet succesvol hun onderneming door kunnen zetten. Er is weinig van gebruik gemaakt, dat geld is nog over en zou alsnog voor de facilitering van saneringsakkoorden kunnen worden ingezet.
  3. De aanjager beveelt een toegangspunt aan. Een tussenschakel dus tussen de ondernemer en de schuldhulpverlener in een ecosysteem van regionale organisaties die een vangnet bieden. Daar met de taal van de ondernemers worden gesproken, hun problematiek duidelijk zijn en zo ook de mogelijke oplossingen om te herstructureren, om financiering te krijgen, om de juiste begeleiding te krijgen bij de juist te kiezen trajecten.
  4. Een goede regeling die kan worden gebruikt voor mkb-ondernemers om of te herstructureren, of om een zachte landing mogelijk te maken waardoor de ondernemer niet in een faillissement of Wsnp-traject geraakt, waardoor de ondernemer huis en pensioen e.d. kan kwijtraken, is de minnelijke schuldsanering natuurlijke personen, waarbij vervolgens het dwangakkoord mogelijk is. Deze regeling moet meer en beter worden ingezet.
  5. Als een ondernemer zijn boekhouding niet op orde heeft, is het lastig om hulp in te schakelen of zijn levensvatbaarheid in te schatten. Daarom moet het op enige wijze mogelijk zijn, al kan hij dat niet meer betalen, dat er de boekhouding alsnog kan worden bijgewerkt. Tideman spreekt over een voucherregeling.
  6. Het is afhankelijk van de gemeente waarin de ondernemer is gevestigd, of hij de juiste hulp krijgt van de gemeentelijke schuldhulpverlening. De kwaliteit op schuldhulpverlening moet worden bewaakt. Bijvoorbeeld d.m.v. een register met voorwaarden voor inschrijving, een klachtenregeling en permanente educatie. Digitalisering monitoring en uniformiteit is van belang.
     

De ondernemers met coronaschulden hebben hulp nodig die niet kan wachten op lange pilots en onderzoeken. Er moet snel actie worden genomen. Daarom willen wij u verzoeken het kabinet te vragen om een snelle invoering van de adviezen en aanbevelingen die in het rapport staan.

coronacrisisschulden