Branchevereniging aan het woord: CBL, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
22-06-2022

In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. Deze week directeur Marc Jansen van het CBL, de branchevereniging van supermarkten en foodservicebedrijven.

 

Vertel eens over uw branchevereniging.

‘Wij behartigen de belangen van alle supermarkten en een groot deel van de levensmiddelengroothandels. We hebben zo’n 25 leden en de supermarkten hebben vorig jaar een omzet gehaald van 45 miljard euro. De verwachting is wel dat het dit jaar iets gaat teruglopen, omdat we tijdens de coronajaren extra omzet hebben gedraaid. Onze branche is ook een van de grootste werkgevers in Nederland met in totaal 300.000 medewerkers.’

 

Hoe lang bent u directeur, en wat is uw achtergrond?

‘Ik werk al twintig jaar bij het CBL, waarvan de laatste tien jaar in de directie. Daarvoor heb ik bij LTO Nederland als beleidsmedewerker veehouderij gewerkt, en daarvoor ben ik secretaris geweest bij GEMZU, de brancheorganisatie voor de zuivelgroothandel. De eerste baan na mijn studie was meteen bij een branchevereniging, dat is bepalend geweest voor mijn loopbaan. Vanaf het begin is het mij goed bevallen: werken op het snijvlak van politiek, beleid en bedrijfsleven.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Op dit moment zitten we midden in de Oekraïnecrisis. Supermarkten zijn volop aan de slag met leveranciers, want de prijzen voor grondstoffen rijzen de pan uit. In het begin van crisis zag je dat goed aan de zonnebloemolie: de schappen bleven leeg. Maar achter de schermen betekende het ook een ingrediënt minder. We hebben toen om tafel gezeten met VWS en NVWA om dat in goede banen te leiden.

De digitale transformatie is een andere actuele kwestie. Door de coronacrisis hebben veel mensen ontdekt dat je boodschappen makkelijk thuis kan laten bezorgen. Dat betekent dat ondernemers nu enorm veel investeren in websites en de nodige hardware en logistiek om daar meer op in te kunnen zetten.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘Duurzaamheid staat hoog op onze agenda. De grote vraag is nu: wie is waarvoor verantwoordelijk in de keten? Dan gaat het om transport, verpakkingen, maar ook de productie van vlees en zuivel. Ben je als supermarkt verantwoordelijk voor je leveranciers als het gaat om duurzaamheid en het klimaat? De discussie daarover begint nu te lopen. Ook belangrijk is het sociaal-maatschappelijke aspect in die keten. Zo hebben we een convenant getekend om een beter loon voor bananenplukkers in Midden- en Zuid-Amerika te garanderen.’

 

Hoe ziet u de toekomst van uw branche?

‘De 21e eeuw wordt de eeuw van de consument. Vroeger zeiden we in ons vak: het schap is niet van elastiek. Maar online is het schap wel degelijk van elastiek. Meer dan ooit krijgen we straks een soevereine consument die helemaal zelf zijn voeding kan samenstellen met keuze uit miljoenen producten wereldwijd. Je ziet nu ook de opkomst van flitsbezorgers. Als de consument binnen tien minuten boodschappen aan de deur wil, zullen ook supermarkten op die behoefte inspringen. Maar de tijd moet nog uitwijzen hoe bestendig zo’n bedrijfsmodel is.’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘Zodat we ook kunnen meepraten over onderwerpen die overstijgend aan onze sector zijn. We hebben veel contact met de non-food retail die deels dezelfde belangen heeft. Verder zijn we een van de grootste werkgevers van Nederland, dus de belangen zijn groot. Het gaat om honderdduizenden werknemers. En op gebied van fiscaliteit vinden we het belangrijk dat VNO-NCW  aan het werk is voor ons voor een goed ondernemersklimaat.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Ik ben in mijn werk altijd gefocust op de foodsector. Maar een andere branche die ik buitengewoon interessant vind, is de energiebranche. Het ligt toch een beetje in elkaars verlengde omdat het net als voeding een primaire levensbehoefte is waar iedereen gebruik van maakt. Dus ik ruil graag een dagje met de directeur van Energie Nederland, Sam Collot d'Escury.’