Branchevereniging aan het woord: Novaka

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
01-05-2023

Novaka is de werkgeversorganisatie voor de kantoorbranche. Directeur Lieke Vogels vertelt.

 

Wat is er te vertellen over de branche en branchevereniging?

‘Wij vertegenwoordigen zowel de meer traditionele kantoorvakhandelaren als de kantoorinrichters: leveranciers van kantoormeubilair en kantoorapparatuur. We hebben een kleine 400 leden die contributie betalen, waarvan sommige leden in coöperatief verband een gekoppeld lidmaatschap hebben. Het ledenbestand van Novaka kent veel familiebedrijven en typische mkb-bedrijven.

Novaka bestaat al sinds 1919 en heeft vandaag de dag voornamelijk drie activiteiten: lobby en belangbehartiging voor onze ondernemers, bedrijfseconomisch, juridisch en HR-advies en kennisdeling via Novaka Academy. Ons bureau is klein: een directeur, een secretaris en een penningmeester. Verder hebben we een meewerkend bestuur dat de hele kantoorbranche vertegenwoordigt. Veel kunnen we zelf en de rest huren we in, vooral voor ons opleiding- en trainingsaanbod.’

 

Hoe lang bent u al directeur en wat is uw achtergrond?

‘Sinds januari 2020. Ik heb een pedagogische en een marketing- en communicatie-achtergrond en daarna heb ik bedrijfskunde gestudeerd: alle drie zeer bruikbaar voor het leiden van een branchevereniging. Ik werkte lang bij Vendex KBB en ben daarna in de fairtradebranche terechtgekomen. Er waren in die tijd meer Wereldwinkels dan HEMA’s. Met ‘WAAR’ heb ik een nieuw, hip winkelconcept opgezet. Daarna was ik directeur  bij Horeca Nederland en Fysiotherapie Nederland. De rode draad is mijn passie voor vitaliteit, circulariteit en hospitality. Ook ben ik voorzitter geworden van de Nederlandse Jeu de Boules Bond, een maatschappelijke functie. We organiseerden in 2022 het EK Petanque voor 28  Europese landen in de buitenlucht in Den Bosch en brachten 25.000 mensen op de been.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Een van de belangrijkste kwesties is het verbeteren van ons imago. Er zijn voldoende ingrediënten om deze toch wel traditionele branche moderner en dynamischer te maken: onze service, deskundigheid en innovaties. Anders denken is wel mijn ding. Daarom heb ik ook direct bij mijn start bij Novaka een experience-filmpje gemaakt over de kantoorbranche onder het motto: Novaka heeft hart voor hardwerkend Nederland.’

 

Wat is de invloed van corona?

‘Door corona heeft de groep kantoorinrichters zichzelf opnieuw uitgevonden, met ondersteuning vanuit de branchevereniging. Iedereen die thuiswerkte, had toch kantoorspulletjes nodig. En we dachten na wat we konden doen om onze klanten toch te bereiken, zoals dingen thuisbezorgen of ordners in leuke kleurtjes op de markt brengen. Nu corona op zijn retour is, kan je vaak twee werkplekken inrichten, thuis en op kantoor.

Zo hebben we het project ‘De nieuwe werkplek’ opgezet, later omgedoopt tot een gezonde, comfortabele, duurzame werkplek. We willen dat onze leden een certificaat van erkende werkplekspecialist krijgen. Met als doel de gezondheid te bevorderen van werkende mensen. Thuis, mobiel of op kantoor, want thuis moet je ook op een goed afgestelde stoel zitten. Daar zit je veel langer achtereen achter je laptop, blijkt uit onderzoek. Samen met MKB-Nederland, VNO-NCW, de SER en de sociale partners hebben we veel promotie gemaakt voor de gezonde werkplek. En we zijn samenwerkingen aangegaan, met bijvoorbeeld ergonomen of fysiotherapeuten. Wie had nou bedacht dat de kantoorbranche zich met ergonomie bezig zou gaan houden?

De afgelopen anderhalf jaar hebben we de Novaka Academy geactualiseerd en gedigitaliseerd. Het is nu een prachtig kennisplatform voor vak- en functiegerichte trainingen voor individuele werknemers. We behandelen er ook thema's als duurzaamheid, vitaliteit en veiligheid van data. Inmiddels is het platform ook beschikbaar voor gerelateerde organisaties.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘Op het gebied van duurzaamheid en gezondheidsbevordering kan de overheid het makkelijker maken voor ondernemers met betere wetgeving en minder regeldruk. We pleiten bijvoorbeeld voor verandering van de werkkostenregeling. Maak het aantrekkelijk en fiscaal aftrekbaar om thuis een gezonde werkplek in te richten. Daarmee kan je ook werkgevers en werknemers dichter bij elkaar brengen.’

 

Hoe ziet u de toekomst van uw branche?

‘Wij gaan door om werkende mensen te faciliteren met die gezonde werkplekken, in samenwerking met de partijen waarmee we door corona meer bevriend zijn geraakt, zoals de SER en sociale partners. En we zullen het niet laten om daar bijvoorbeeld een onderwerp als duurzaamheid bij aan te haken. Daar zetten we ons enorm voor in, samen met de leveranciers van allerlei producten, van verpakkingen en papier tot pennen van gerecyclede PET-flessen. Die werken echt enorm mee aan die transitie.

Het is wel een bedreiging dat er grote partijen op de markt komen die kantoorartikelen er wel even bij pakken. Maar ook daar formuleren we wel weer antwoorden op. Bijvoorbeeld door zelf andere productgroepen aan te bieden, zoals alles rondom facilitair en veiligheid. Retail en ondernemerschap is op dit moment natuurlijk een grote zorg door de huurdossiers, energiekosten en het personeelstekort.’

 

Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?

‘Vooral voor kennisdeling. We zijn erg blij met de kennis die we regelmatig ontvangen via MKB-Nederland en VNO-NCW. Verder vind ik in MKB-Nederland ook een echte goede partner. Kennis is macht en samenwerking geeft kracht.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen?

‘Het liefst met Jacco Vonhof zelf. Daar zal hij wel om moeten lachen, denk ik. Hij heeft een superinteressante job en komt heel dicht bij het vuur, met name in de politiek. Dat is voor mij natuurlijk wat verder weg.’