Branchevereniging aan het woord: VVVF

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
23-11-2022

In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. Deze week directeur Jaitske Feenstra van de Vereniging voor Verf- en Drukinktfabrikanten (VVVF).

 

Vertel eens over uw brancheorganisatie.

‘De VVVF bestaat sinds 1907, dus we zijn al een oude vereniging. We hebben 75 gewone leden en 25 buitengewone leden. Daarmee vertegenwoordigen we 95 procent van de Nederlandse verf- en drukinktindustrie. Onze leden zijn veelal mkb’ers, op een paar multinationals na. Op ons bureau werken we met zes mensen. Daarnaast hebben we nog een schil van vier à vijf deskundigen daaromheen die op projectbasis met ons meewerken.’

 

Wat is uw achtergrond?

‘Ik heb de HEAO gedaan en later heb ik communicatie gestudeerd aan de universiteit. Daarna heb ik onder meer gewerkt voor de brancheorganisatie voor kunststof en heb ik vijftien jaar een eigen projectenbureau gehad. Ik deed onder andere marketing- en communicatietrajecten voor bedrijven en heb een aantal Europese innovatieprojecten getrokken. Ik ben nu zeven jaar werkzaam bij de VVVF, waarvan zes jaar als directeur. Ik ben begonnen toen de directeur met pensioen zou gaan en heb het eerste jaar gebruikt om me te oriënteren op de organisatie en de strategie.’

 

Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?

‘Momenteel is alles wat er vanuit de Europese Green Deal komt leidend voor ons. Dan gaat het om zaken als de chemicals strategy for sustainability. De wetgeving voor stoffen die gebruikt mogen worden, wordt steeds strenger. In combinatie met de beperkte beschikbaarheid van grondstoffen, zoals in de coronaperiode, is het belangrijk voor de bedrijven dat er wel geschikte alternatieven blijven. Verder hebben we niet alleen vanuit Europa te maken met strengere wetgeving, ook in Nederland zien we meer regels rondom bijvoorbeeld productielocaties.

Circulariteit en verduurzaming zijn een ander groot thema uit de Europese Green Deal. Hierin lopen we eigenlijk al voorop. Onze branche speelt een belangrijke rol bij het verlengen van de levensduur van gebouwen en producten. Denk aan verf op kozijnen of coatings op bruggen.’

 

Wat zijn andere belangrijke lobbypunten?

‘De administratieve lastendruk voor ondernemers loopt enorm op door de plannen in de Europese Green Deal. Deze richt zich op verduurzaming én digitalisering. In hoeverre is dat nog te dragen voor het mkb? We willen onze productielocaties graag in Europa houden en wijzen dan ook op het eveneens Europese plan van strategische autonomie.’

 

Hoe ziet u de toekomst van de branchevereniging in het algemeen?

‘Ik heb niets met kreten als ‘branchevereniging 2.0’. Zelf geloof ik in het belang van kennis voor onze leden. In ons team hebben we medewerkers die alles weten van hun dossiers; wij zitten bovenop de wet- en regelgeving die voor onze leden van belang is. Je merkt dat mensen ons ook weten te vinden op dat punt. Elkaar ontmoeten is leuk, maar als het daarbij blijft is het wel erg mager. Leden moeten kennis kunnen halen.’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘We geloven in de krachtenbundeling van het bedrijfsleven. Het is goed dat MKB-Nederland en VNO-NCW zorgen voor samenwerking. We werken ook samen met brancheverenigingen die met dezelfde kwesties te maken hebben als wij. Onder het samenwerkingsverband Mengend Nederland trekken we op met de brancheorganisaties voor desinfectie- en reinigingsmiddelen (NVZ), cosmetica (NCV), spuitbussen (NAV), lijmen en kitten (VLK).’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Dan zou ik wel willen ruilen met een brancheorganisatie in de cybersecurity, zoals de directeur van Cyberveilig Nederland. Tijdens een bijeenkomst van de VNO-NCW over dit thema realiseerde ik me hoeveel er op de achtergrond gebeurt om onze systemen veilig te houden. Het lijkt me interessant om daarover meer te leren.’