Even kennismaken met Dirk Jan Sinke

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
24-09-2020

In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de beleidssecretarissen van VNO-NCW en MKB-Nederland beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Dirk-Jan Sinke, die zich bezighoudt met fiscaal beleid, winstbelasting en het vestigings- en investeringsklimaat.

 

Drukke tijden zeker, zo na Prinsjesdag?

“Het belastingplan geeft ons genoeg te doen, inderdaad. Goed nieuws is de nieuwe investeringsregeling voor bedrijven: investeren leidt tot extra banen. Ook de verlaging van de winstbelasting voor het mkb is meer dan welkom. Slecht nieuws is dat de verlaging van de vennootschapsbelasting niet doorgaat en dat het tarief van box 2 wordt verhoogd – dat laatste raakt vooral familiebedrijven. We zijn ook niet blij met de afbouw van de zelfstandigenaftrek. Verder is het mooi dat veel ondernemers vanwege corona gebruik konden maken van belastinguitstel, maar we moeten voorkomen dat ze nu te snel moeten betalen. Want dan komen ze alsnog in de knel.”

 

Je zit ook in de belastingwerkgroep van BusinessEurope.

“Daar gaat het bijvoorbeeld om de harmonisatie van de winstbelasting in de EU en de strijd tegen belastingontwijking. Een andere kwestie is de invoering van een digitale belasting. Winstbelasting is nu vooral gebaseerd op de fysieke aanwezigheid van bedrijven. Maar omdat techreuzen als Amazon, Facebook en Google vooral digitaal aanwezig zijn, dragen zij volgens landen als Frankrijk en Italië daar te weinig winstbelasting af. Wij vinden dat er een mondiale oplossing moet komen via de OESO. Alleen dan is er een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie.”

 

Hoe kijk jij naar het fiscale imago van het grote bedrijfsleven?

“Belastingen zijn onderdeel van de corporate social responsibility, hoe ga je als bedrijf om met de natuur, de medemens en de werknemers. en daarover moeten bedrijven de dialoog aangaan met hun stakeholders, belanghebbenden als aandeelhouders of milieuorganisaties. Ondernemingen als Shell, Philips, Ahold en DSM nemen het voortouw en laten zelfs zien hoeveel belastingen ze betalen in elk land waar ze actief zijn. Dat helpt om weg te komen uit de sfeer van verwijten en een open discussie te voeren.”

 

Heb je het naar je zin?

“Ik houd van deze dynamische werkomgeving. Ons werk gaat twee kanten op: we doen aan belangenbehartiging bij de overheid én we leggen we onze achterban zo goed mogelijk uit wat wij doen in Den Haag. Uiteindelijk gaat het om politiek en maatschappelijk draagvlak. En dat proberen wij te creëren door te vertellen dat economie niet alles is, maar wel de weg naar welvaart, werkgelegenheid en een inclusieve samenleving.”