ABU voorzitter Sieto de Leeuw: 'Discriminatie is verboden. Punt'

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact

‘Wij willen niet iemand van buitenlandse komaf. Kunt u daar rekening mee houden?’ Van de uitzendbureaus die zijn aangesloten bij brancheorganisatie ABU zegt inmiddels 87 procent ‘nee’ op zo’n verzoek. ABU-voorzitter Sieto de Leeuw is daar tevreden over, ‘maar we zijn er nog lang niet. Elk geval van discriminatie is er één te veel.’  

 

Bent u als ABU-voorzitter blij zijn met die 87 procent?

‘Bij eerdere onderzoeken in 2012 en 2015 was dat 57 respectievelijk 64 procent. Dus we zijn op de goede weg, helemáál in vergelijking met het onderzoek van het tv-programma Radar vorig jaar, waaruit naar voren kwam dat bijna de helft van 78 uitzendbureaus wilde meewerken aan discriminatie. Wij hebben zo’n 600 medewerkers van ruim 200 uitzendbureaus laten bellen door een fictief bedrijf met het verzoek of zij geen allochtone uitzendkrachten wilden sturen.’

 

Wat doet u met die resterende 13 procent?

‘Wij weten als ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen, red.) niet welke bedrijven dat zijn. Die krijgen alleen een terugkoppeling van het bureau dat het onderzoek heeft uitgevoerd. We willen wel weten uit welke sector de discriminerende verzoeken komen. Om die reden hebben we ook een meldpunt ingericht. Vervolgens kunnen we met die branches het gesprek aangaan.’
‘Het is verder zo dat wij van leden met ingang van 2019 eisen dat zij een antidiscriminatiebeleid hebben. Hebben zij hun zaken niet op orde, dan is royering de ultieme sanctie. We schrijven ze niet voor wat dat beleid precies moet zijn, maar uitzendbureaus moeten wel werk maken van de bestrijding van discriminatie. Bijvoorbeeld door het trainen van hun medewerkers, en dan met name de intercedenten die bemiddelen tussen uitzendkrachten en inlenende bedrijven.’

 

'Als ik niet meewerk, gaan ze naar de concurrent. Ja, dus?! Discriminatie is gewoon verboden'

 

Hoe moet een intercedent zich opstellen in zo’n gesprek met een opdrachtgever?

‘Ze moeten niet ‘nee’ zeggen en de hoorn neergooien. Het is beter om te proberen om de opdrachtgever om te buigen naar het wél uitnodigingen van allochtone kandidaten. Daar kun je een bepaald belscript voor ontwikkelen. Niet iedereen is even bedreven in dóórvragen. Veel intercedenten zijn jong en nog niet gewend om taaie gesprekken te voeren. En uitzendbureaus zijn de ultieme dienstverleners: die zeggen niet graag nee. Daarom hebben we de campagne Werk jij mee? Zeg nee opgezet.’

 

Wat zegt u tegen onwillige leden?

‘Ik hoor wel eens het argument: Als wij niet meewerken, gaan ze naar de concurrent die het wél doet. Dan zeg ik: So what! Discriminatie is gewoon verboden. Daar moet je keihard in zijn. Natuurlijk is discriminatie een breed maatschappelijk probleem; het komt heus niet alleen in de uitzendbranche voor. Maar dan kunnen wij wel het goede voorbeeld geven.’

 

Is het niet lastig voor een uitzendbureau om standvastig te zijn?

‘Oh, er zijn genoeg voorbeelden van twijfel. Neem het verzorgingshuis dat vertelt dat een aantal bewoners onlangs in het gebouw is overvallen door een groep gekleurde mannen. Het vraagt bij het uitzendbureau om een stevig type als portier. En dan liever geen gekleurd persoon, met het oog op de emoties van de bewoners. Het uitzendbureau weigert. Een week later komt er een melding van een ander uitzendbureau met precies hetzelfde verhaal. Verzonnen om te kunnen discrimineren. Juist daarom moet je een duidelijke streep trekken. Het mag gewoon niet.’ 

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Paul Scheer
redacteur Forum
+31 70 3490 169