Zijn winkels zijn goeddeels dicht, nauwelijks omzet. Al máánden kan Erik Koper (Gute Laune) niets doen. En ondanks steunpakketten stapelen de zorgen zich op. Zijn eigen vermogen is weg, hij heeft zich diep in de schulden moeten steken. Hoe lang houdt deze winkelier dat nog vol? In een korte serie spreekt opinieblad Forum ondernemers die het water aan de lippen staat. Vandaag deel 1.
Zo’n drieënhalf jaar geleden begon voor Erik Koper een zonnig avontuur met Gute Laune (Duits voor goed humeur). In Egmond aan Zee bouwde hij een oud reisbureau om tot zijn eerste winkel voor kleding en accessoires. Een vrolijke formule – Ibiza-achtige kleding, gericht op 'Duitse toeristen van 30 jaar en ouder' – die aansloeg. Er zijn nu vijf vestigingen. Maar de Gute Laune kan niet lang meer duren. Ruim een jaar zitten al zijn zaken zo goed als dicht en de steunregelingen schieten te kort. Koper geeft zijn bedrijf nog drie maanden als omzetvergoeding uitblijft en de (gedeeltelijke) sluiting aanhoudt. 'Dan is het op.'
Wie is Erik Koper?Winkelier Erik Koper heeft een kleine keten kledingwinkels, Gute Laune, met vestigingen onder meer in Egmond aan Zee en op Texel. Hij had bij het begin van de coronacrisis 7 man in dienst en dat is nog steeds zo. Maar dat betekent niet dat hij geen zorgen heeft. Integendeel. Koper heeft zich voor 7 ton in de schulden moeten steken, bij banken hoeft hij niet aan te komen voor een lening en al zijn spaargeld zit inmiddels in de zaak.
De zwaarste beproeving ooit voor deze winkelier
'Ik had maart vorig jaar net een nieuwe winkel op Texel geopend. Vanwege corona kon die eigenlijk meteen weer dicht', blikt Koper terug. 'Ja, dat was wel even dikke paniek. Er kwam helemaal niemand meer in de winkel, terwijl we een paar weken prachtig weer hadden.' Het was het begin van een frustrerende periode vol administratieve rompslomp.
Koper noemt de afgelopen maanden 'met afstand de zwaarste beproeving ooit'. 'Privé lopen de spanningen natuurlijk ook op. Ik slaap slecht, heb last van stress en fysieke kwalen. Dat zijn burn-outverschijnselen en er zijn zorgen tot voorbij de horizon.' Koper is er open over dat problemen met de winkel ook zijn relatie onder druk zetten en het personeel maakt zich zorgen. 'Het 'goede humeur' staat niet alleen bij ons, maar in de hele maatschappij onder druk.' En het stoort Koper dat er een beeld is ontstaan dat ondernemers ruime regelingen hebben gekregen. 'Wat maak je je druk, jullie worden toch gecompenseerd, wordt er dan gezegd. Dan kan ik het hele verhaal weer uitleggen. Erg vermoeiend en demotiverend. Echt te absurd.'
10.000 euro per week bijleggen
De ondernemer maakt zich terecht zorgen. In een normaal seizoen zouden de vijf winkels een omzet van ruim boven de 2,5 miljoen euro moeten opleveren. Maar als hij 15 procent daarvan haalt, mag hij blij zijn, stelt Koper. Hij schat zijn huidige schuld op zo’n zeven ton, mede vanwege een lening voor inkoopkapitaal. Elke week ziet hij ongeveer 10.000 euro wegstromen. Koper: 'Ik moet huur betalen voor mijn winkels van ruim 11.000 euro per maand. Gelukkig heb ik bij de meerderheid verlaging of uitstel bedongen en ik heb uitstel van betaling van loonheffing en btw-afdracht gekregen. Maar ik zit met salarissen voor zeven personen, energierekeningen, verzekeringen, kosten van betaalsystemen, telecom, afdracht pensioenfonds detailhandel en ga zo maar door.'